Tantárgy adatlapja
A kurzus az iszlám civilizáció formatív periódusának és a birodalom korai fénykorának régészetét tekinti át, melynek során a régészeti emlékanyag vizsgálata mellett számba veszi a korszakot formáló természeti, gazdasági és társadalmi folyamatokat és ezek régészeti lenyomatait, s egyben betekintést nyújt a kutatástörténetbe és a fontosabb régészeti elméletekbe. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Alan Walmsley: Early Islamic Syria, an Archaeological Assessment. Duckworth, London 2007. Oleg Grabar: Umayyad Palaces Reconsidered. in: Ars Orientalis, Vol. 23. Pre-Modern Islamic Palaces. 1993. (pp. 93-108) ISSN 0571-1371
Robert Schick (ed.): Archaeological Sources for the History of Palestine: Palestine in the Early Islamic Period. in: Near Eastern Archaeology, Vol. 61.2, 1998 (pp. 74-108) ISSN 1094-2076
Keppel A.C. Creswell: The Lawfulness of Painting in Early Islam. in: Ars Islamica Vol. 11/12. 1946. (pp. 159-166) ISSN 2328-1286
Jere L. Bacharach: Umayyad Building Activities: Speculations on Patronage. in: Muqarnas, Vol. 13. 1996 (pp. 27-44) ISSN 0732-2992
Ajánlott irodalom:
Marcus Milwright: An Introduction to Islamic Archaeology. Edinburgh University Press, Edinburgh 2010. (260 ps.) ISBN 978 07486 23112
Oleg Grabar et al.: City in the Desert. Harvard Centre for Middle Eastern Studies, Harvard 1978. (536 ps.) ISBN 9780674131958
Andrew Marsham (ed.): The Umayyad World. Routledge, London – New York 2020. (637 ps.) ISBN 9781138913509 (176 ps.) ISBN 0 715635700
Garth Fowden: Qusayr ’Amra: Art and the Umayyad Elite in Late Antique Syria. University of California Press, Los Angeles 2004. (390 ps.) ISBN 0520236653
Myriam Rosen-Ayalon: Islamic Art
and Archaeology of Palestine. Left Coast Press, Walnut Creek 2006. (pp: 1-91) ISBN 9781598740646
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát. Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.
Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete a késő antik és a kora középkorban.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.
A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.
<p class="cs43AFF24">d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.