Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az önformálás bölcseleti gyakorlatai
Tárgy kódja: BBNSF06500
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Nagy Imola
Tárgyleírás:

A tudatos erkölcsi fejlődés annak felismerésével veszi kezdetét, hogy az emberhez méltó élet vizsgálatra, formára, személyes elsajátításra szorul. A szeminárium bemutatja a filozófiai önformálás legfontosabb képviselőit és gyakorlatait Szókratésztől Foucault önkultúra fogalmáig.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Foucault, Michael: A szexualitás története III. Törődés önmagunkkal, Budapest, Atlantisz, 43-78.

Hadot, Pierre: A lélek iskolája. Lelkigyakorlatok és ókori filozófia, Budapest, Kairosz, 2010. 279-306.

Kekes, John: The Examined Life, Pennsylvania, Pennsylvania University Press, 2010.

Pieper, Josef: A négy sarkalatos erény, Budapest, Vigilia, 1996.

Platón: Első Alkibiadész, in Apokrif dialógusok, Budapest, Atlantisz, 13-93.

Spaemann, Robert: Erkölcsi alapfogalmak, Egyházfórum, 2001.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.

Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.

A kurzus segít felismerni az önismeret fontosságát, bátorítja a résztvevőket, hogy vizsgálják meg saját életüket a gyakorlati filozófia több évezredes, maradandó belátásainak fényében.

b) képességei

="csB01248B">Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

A szeminárium arra ösztönzi résztvevőit, hogy viseljenek felelősséget saját életükért, s a filozófia útmutatásai alapján építsenek ki magukban olyan habitusokat, melyek nélkülözhetetlenek a jó emberi élethez.

Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, beszélgetésekben, melyeknek az erény és a személyes értékek a témái, valamint a nyitott józan, megfontolt, szabad vitákban.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

Közvetíti az elsajátított kulturális értékeket.

Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.

Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.

Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.

d) autonómiája és felelőssége

Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.

Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.

span>

Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

részismeret megszerzésére irányuló képzés BRNX-XRI Részismeret Nappali magyar 2 félév BTK
szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt