Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az online kiadványok szerkesztési ismeretei
Tárgy kódja: BBNMI02210
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Thimár Attila Géza
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A kurzus átalakuló környezetünknek az online térbe kiterjedő részéhez kapcsolódik, és azokat a területek vizsgálja, amelyek digitális világunkban vannak jelen. Az online kommunikáció szövegeinek mind elkészítése, mind befogadása újfajta stratégiát igényel, ezért ezeket a stratégiákat sorra veszi a kurzus. Segíti a hallgatókat abban, hogy korábbi print, azaz offline szerkesztési munkafolyamatok értékeit és minőségi paramétereit átemeljék az online szövegek világába. A kurzus során kitérünk az online formában elérhető különböző szövegtípusokra és formátumokra, mint például a pdf formátumok, az epub formátum, a lapozgatható formátumok, illetve különböző adatbázistípusok. Az online kiadványszerkesztési munkafolyamatok megismerése, és az egyes fázisok begyakorlása, hogy minél hatékonyabban tudják elvégezni a hallgatók a feladatokat.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Az online kiadványok szerkesztési munkafolyamatainak ismerete.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Az online kiadványszerkesztési folyamatok gyakorlati rendszere.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Metafilológia, II. szerk. Kelemen Pál, Kulcsár Szabó Ernő, Tamás Ábel, Vaderna Gábor, Ráció Kiadó Bp., 2014. ISBN 9786155047763

Mark Deuze: A web és a webes újságírás típusai. Médiakutató 2003 ősz. (https://mediakutato.hu/cikk/2003_03_osz/04_webes_ujsagiras/)

Publikálás az interneten (https://minerva.mtak.hu/?p=50)

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Cambridge Semantic: Semantic Web, https://www.youtube.com/watch?v=V6BR9DrmUQA

Alföldi István, Szemigám Dorottya Henrietta, Palkó Gábor, Fellegi Zsófia, Kutatói emailhagyaték archiválása és feldolgozása = Új technológiákkal, új tartalmakkal a jövő digitális transzformációja felé, szerk. Tick József, Kokas Károly, Holl András, Veszprémi Egyetem, Veszprém, 2013.

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A hallgató ismeri az online szövegvilág jellemző formai, tartalmi, és felhasználási paramétereit. Tisztában van az online műfajok szabályainak rendszerével, tájékozott az online szövegek értelmezési kérdéseivel, s ezt az ismeretét már a szerkesztési fázisban érvényesíteni tudja, átfogóan ismeri a digitális filológia kérdéseit, problémáit, és az azokra adható válaszokat.

A kurzus elvégzését követően a hallgató képes lesz önállóan felmérni egy online szövegszerkesztés feladatait, és meg tudja oldani a szerkesztési munkafázisokat, önállóan tudja javítani mások online szövegeinek hibáit. Meg tudja határozni, hogy az online szövegközlési feladatokhoz melyik módok, szövegformátumok illenek legjobban.

Érti és elfogadja, hogy az kiadványszerkesztési feladatok rendszerét, és tisztában van azzal, hogy ezek elsősorban a szövegek nyelvi megalkotottságán alapulnak. Kialakít olyan koherens egyéni álláspontot, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

magyar BANB-XMA alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt