Tantárgy adatlapja
Ez a tantárgy egy előadássorozat része, mely minden tavaszi szemeszterben meghirdetésre kerül. A tanegység a BMNTÖ15100M Bevezetés a tárgyi kultúrába című kurzushoz tartozik, a nézőpont az örmények anyagi/tárgyi kultúrájának konkrét kérdéseire irányul. A kurzus során az örmény anyagi/tárgyi kultúrának olyan megnyilvánulásaira összpontosítunk, mint az örmény kézirat-kultúra, levéltári anyagok, örmény múzeumok gyűjteményei és muzeológia, Örményország építészete, Örményország régészeti története. Évenként a meghívott előadók profilja határozza meg, hogy konkrétan milyen témával kerül meghirdetésre ez a kurzus. Az alábbi kurzusleírás és bibliográfia emiatt csak egy-két példa, melynek címe: A kurzuson a hallgatók az emlékművekkel, szobrokkal és a közterekkel kapcsolatos legújabb vitákról értesülhetnek. Szó esik tiltakozó mozgalmak vagy politikai változások eredményeként bekövetkezett műemlékrombolásokról, felhozva számtalan példát különböző földrajzi helyekről vagy különböző történelmi pillanatokról, de hasonló kontextusban. Megvizsgáljuk például az Egyesült Államokban a konföderációs emlékművekkel kapcsolatos közelmúltbeli vitákat, valamint a posztszovjet országokban a szovjet szobrok "szoborparkokba" való áthelyezését. A hallgatók egy-egy konkrét emlékművet választanak, amelynek történelmét, korábbi és akutális megítélését alaposabban megvizsgálják. |
Kötelező és ajánlott irodalom: |
Kötelező irodalom: • Serarpie Der Nessessian, Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, (Washington D.C.: Dumbarton Oaks Studies, 1993). • Murad Hasratian: Early Christian Architecture of Armenia. Moscow, 2010 • Ani. The Millennial Capital of Armenia. History Museum of Armenia, Yerevan, 2015. • Christine Maranci, The Art of Armenian, Oxford: University Press, 2018.) ISBN: 978-0190269005 • Thomas F. Matthews – Roger S. Wieck (eds.): Treasures in Heaven. Armenian Illuminated Manuscripts. Pierpont Morgan Library, New York, 1994 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Eszmetörténet korszakainak az ismerete - A könyv korszakainak, történetének az ismerete - Kéziratok, nyomtatványok és kiadással kapcsolatos terminológia ismerete b) képessége - A szöveg végső létrejöttéig: (köztes) szereplők és folyamatok beazonosítása. - A történeti elemzőkészség fejlesztése. |