Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Az örmény tanulmányok speciális területei (vizuális források, tárgyi kultúra, muzeológia)
Tárgy kódja: BMNTÖ01710A
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: angol
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Történettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kovács Bálint
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A szeminárium témái lehetőséget kínálnak arra, hogy alaposan megvizsgálják az örmény tanulmányok egy konkrét témáját, és kapcsolatba lépjenek a történelem, a múzeum, az antropológia és az irodalom kutatóival. A 2020 tavaszán meghirdetett szeminárium, az „Identitás képekben: Karabakh mozgalom” (1988–1990) és az identitásváltozások Örményországban, példaként szolgál a későbbi szemináriumok számára.

A tantárgy célja a Karabakh-mozgalom / örmény forradalom főbb sajátosságainak bemutatása. A mozgalom képei, zászlói és poszterei megmutatják, hogy a válság idején sokkal gyorsabbá vált az identitásváltozás. A tanfolyam hangsúlyosan bemutatja azokat a jelképeket, amely ezekben az években a forradalmi fejlemények eszközévé váltak a múlt és jelen újraértékelésének folyamatában.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A diákok megismerkednek a világtörténelem fő összetevőivel és vonatkozásaival. Megismerik a korai emberi társadalmak fejlődésének összehasonlítását és szembeállítását szerte a világon.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Prezentációs készség, tudományos íráskészség, tudományos szövegek kritikai elemzése.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Marutyan, Harutyun: Iconography of Armenian Identity. Volume 1: The Memory of Genocide and the Karabagh Movement. Yerevan: “Gitutyun” Publishing House, 2009.

Marutyan, Harutyun: “Iconography of Historical Memory and Armenian National Identity at the end of the 1980-s.” In Representations on the Margins of Europe. Politics and Identities in the Baltic and South Caucasian States, edited by Tsypylma Darieva and Wolfgang Kaschuba, 89-113. Frankfurt/New York: Campus Verlag, 2007.

Abrahamian, Levon: Armenian Identity in a Changing World. Costa-Mesa, CA (USA): Mazda Publishers, 2006.

Goldstone, Jack A: “Toward a Fourth Generation of Revolutionary Theory.” Annual Review of Political Science 4 (2001): 139-187.

Masih, Joseph R: Armenia at the Crossroads. Amsterdam: Overseas Publishers Association, 1999.

Malkasian, Mark: “Gha-ra-bagh!” The Emergence of the National Democratic Movement in Armenia. Detroit: Wayne University Press, 1996.

Suny, Ronald Grigor: Looking Toward Ararat: Armenia in Modern History. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1993.

Suny, Ronald Grigor: The Revenge of the Past: Nationalism, Revolution and the Collapse of the Soviet Union. Stanford, CA: Stanford University Press, 1993.

Abrahamian, Levon: “Chaos and Cosmos in the Structure of Mass Popular Demonstrations.” Soviet Anthropology & Archeology 29: 2 (1990): 70-86.

Abrahamian, Levon: “Archaic Ritual and Theater: From the Ceremonial Glade to the Theater Square.” Soviet Anthropology & Archeology 29: 2 (1990): 45-69.

Abrahamian, Levon: “The Karabagh Movement As Viewed by an Anthropologist.” The Armenian Review 43: 2-3 (1990): 67-80.

Dudwick, Nora: “The Karabagh Movement: An Old Scenario Gets Rewritten.” The Armenian Review 42: 3 (1989)

Bakalian, Anny. Armenian-Americans: From Being to Feeling Armenian. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 1993.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

-

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A hallgatók ismereteinek elmélyítése a vizuális és anyagi kultúráról. A történelmi-néprajzi ismeretek fejlesztése.

A kritikus gondolkodás és az elemző készségek fejlesztése; erősíti a hallgatók képességét a vizuális kultúra beépítésére a történelmi kutatásokba.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

nemzetközi program BNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév BTK
történelem BMNB-ITÖ mesterképzés (MA/MSc) Nappali angol 4 félév BTK
szechenyi-img-alt