Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bábjátékos gyakorlatok
Tárgy kódja: BT-PSZ-7990
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

Tantárgy leírása:

I. Cél és ismeretanyag: A tantárgy célja a bábművészet gyakorlati alapjainak elsajátítása. Báb és maszk készítése. A különböző technikával készített bábok és maszkok használatának kipróbálása, megtanulása. Tárgyjátékok, terménybáb, botbáb, zacskós bábok, kesztyűs bábok, ujj-bábok, fejbábok, marionett, óriásbábok, árnyjáték stb.

Terménybáb, síkbáb, kesztyűs báb, botbáb, marionett, árnyjáték, maszkos játékok beiktatása élő színpadi játékba.

Képzési követelmény: Legyenek képesek a hallgatók különböző bábfigurák készítésére, és az eltérő technikával készült bábok alapszintű mozgatására.

II. Cél és ismeretanyag: Bábesztétikai alapismeretek, a bábjáték történek és elméletének megismerése. A keleti bábműfajok és az európai bábjáték jeles képviselőinek és gyakran játszott műveinek megismerése mellett a különböző bábtechnikákkal készült, híres színházi események és utcai szertartások élőben vagy felvételről való megismerése.

Képzési követelmény: Legyenek képesek alapszinten, könnyedén összefoglalni a bábjáték történetét, sorolják föl az alapvető mozgatási technikákat, ismerkedjenek meg a bábdramaturgia jellemző szabályaival, s dramatizálások során legyenek képesek a tanultakat alkalmazni.   

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint:

-      Belitska – Scholtz Hedvig: Vásári- és művészi bábjátszás Magyarországon 1945- ig, Tihany, 1974.

-      Dr. Juharosné Molnár Piroska: Pedagógiai bábjáték, Kecskemét, 1984.

class="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm; margin-bottom:0cm;margin-left:17.3pt;margin-bottom:.0001pt;mso-add-space: auto;text-indent:-14.15pt;line-height:normal;mso-list:l0 level1 lfo2">-      Jön a bábos (szerk.: Papp Eszter) OSZMI, Bp., 2005.

-      Segít a báb. Bábjátékok 3-10 éves korú gyermekek számára (szerk.: Nyújtó Zsuzsa), Budapesti Művelődési központ, Bp., 1983.

-      Szentirmai László: Nevelés kézzel bábbal Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1998

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        A hallgatók ismerjék meg a bábművészeti ismeretek elméleti és gyakorlati tudnivalóit, a bábtörténeti ismereteket.

b) képességei          

-        Fejlesszék a különféle bábtechnikákhoz szükséges mozgatási képességeket, tervezési képességeket.

c) attitűdje

-  &n

bsp;     Művészeti és művészetpedagógiai szemlélet, kreativitás attitűdje jellemezze alkotómunkájukat

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

drámapedagógia területen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZDP szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt