Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: I.
Cél és ismeretanyag: A tantárgy célja a bábművészet gyakorlati
alapjainak elsajátítása. Báb és maszk készítése. A különböző technikával
készített bábok és maszkok használatának kipróbálása, megtanulása.
Tárgyjátékok, terménybáb, botbáb, zacskós bábok, kesztyűs bábok, ujj-bábok,
fejbábok, marionett, óriásbábok, árnyjáték stb. Terménybáb,
síkbáb, kesztyűs báb, botbáb, marionett, árnyjáték, maszkos játékok
beiktatása élő színpadi játékba. Képzési
követelmény: Legyenek képesek a hallgatók különböző
bábfigurák készítésére, és az eltérő technikával készült bábok alapszintű
mozgatására. II. Cél és
ismeretanyag: Bábesztétikai alapismeretek, a bábjáték történek és elméletének
megismerése. A keleti bábműfajok és az európai bábjáték jeles képviselőinek
és gyakran játszott műveinek megismerése mellett a különböző bábtechnikákkal
készült, híres színházi események és utcai szertartások élőben vagy
felvételről való megismerése. Képzési
követelmény: Legyenek képesek alapszinten, könnyedén összefoglalni a bábjáték
történetét, sorolják föl az alapvető mozgatási technikákat, ismerkedjenek meg
a bábdramaturgia jellemző szabályaival, s dramatizálások során legyenek
képesek a tanultakat alkalmazni. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: - Belitska – Scholtz Hedvig: Vásári- és művészi bábjátszás
Magyarországon 1945- ig, Tihany, 1974. - Dr. Juharosné Molnár Piroska: Pedagógiai bábjáték, Kecskemét, 1984. - Jön a
bábos (szerk.: Papp Eszter) OSZMI, Bp.,
2005. - Segít a báb. Bábjátékok 3-10 éves korú gyermekek számára (szerk.: Nyújtó Zsuzsa), Budapesti
Művelődési központ, Bp., 1983. - Szentirmai László: Nevelés kézzel bábbal Nemzeti Tankönyvkiadó Bp. 1998 |
Azoknak az előírt szakmai
kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók ismerjék meg a bábművészeti ismeretek elméleti és gyakorlati
tudnivalóit, a bábtörténeti ismereteket. b) képességei -
Fejlesszék a különféle bábtechnikákhoz szükséges mozgatási képességeket, tervezési képességeket. c) attitűdje -
Művészeti és művészetpedagógiai szemlélet, kreativitás attitűdje
jellemezze alkotómunkájukat |