Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Befogadó iskola (Adaptivitás, integráció, inklúzió, méltányosság)
Tárgy kódja: BONTS01200
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a méltányos pedagógia, a befogadó iskola jellemzőit, képesek legyenek a tanulói diverzitásra adaptív tanítási módszerekkel válaszolni, továbbá ismerjék meg a többségi pedagógus feladatait az együttnevelésben.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Az együttneveléshez vezető út

A tanulói diverzitás

A befogadó iskola ismérvei

Az Inklúziós Index

A kiemelt figyelmet igénylő tanulókról röviden (SNI, BTMN, kiemelten tehetséges, (halmozottan) hátrányos helyzetű)

A habilitáció, rehabilitáció fogalma, célja

A habilitációs, rehabilitációs gyógypedagógiai tevékenység tartalma, lehetséges formái - Az együttnevelés modelljei (kéttanáros, konzultációs, egyéni és kis csoportos fejlesztésre épülő gyógypedagógiai modell, utazó gyógypedagógiai modell)

Az optimális tanulási környezet kialakítása

A sérülésspecifikus adaptáció

Differenciáló stratégiák

A befogadó pedagógus szerepe a fejlesztő tevékenységben

A befogadó pedagógus együttműködése a szakemberekkel

Az Inklúziós Index C dimenziójához tartozó indikátorok kiegészítése a saját hajdani iskolájára/intézményre vonatkozóan

A befogadó szemlélet módszerei, programok

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kőpatakiné Mészáros Mária (2008a, szerk.): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest. https://tanitonline.hu/uploads/655/adaptacios_kezikonyv.pdf

Mohai Katalin és Perlusz Andrea (2020): Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára. Tantervi és módszertani útmutató füzetek. Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport, EKE, Eger. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-integralt-es-inkluziv-oktatashoz.pdf

Réthy Endréné és Vámos Ágnes (2006): Esélyegyenlőtlenség és méltányos pedagógia. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest. ISBN 963 970 464 4 https://mek.oszk.hu/05400/05467/05467.pdf

Schiffer Csilla (2008): Az inklúzió fogalmának értelmezései és azok ellentmondásai. In: Bánfalvy Csaba (szerk.) (2008): Az integrációs cunami. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 45-63. ISBN 9789632840420

Tempus Közalapítvány (2023): Befogadó oktatási környezet. Esélyteremtésről, a méltányosságról, a befogadásról és az inklúzióról.   https://atanulasjovoje.hu/befogado-oktatasi-kornyezet

Tony Booth és Mel Ainscow (2009): Inklúziós Index. Csefkó Monika, Csepregi András és a Mozgáskorlátozottak Békés Megyei Egyesülete, ELTE BGGYFK, Budapest. ISBN 978-963-06-6901-6 https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index_Hungarian.pdf

Vojnitsné Kereszty Zsuzsa és Kókayné Lányi Marietta (2008): Könyv a differenciálásról. Budapest, 2008, Educatio.7. ISBN 978-963-9795-36-5. https://tanitonline.hu/uploads/574/Konyv_a_differencialasrol.pdf

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv

1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700031.tv

A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

Ismeri az együttnevelés (integráció, inklúzió) elméletét és gyakorlatát.

Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő, különösen az SNI gyermekek szükségleteit.

Tisztában van a nevelési fejlesztési funkciókat betöltő befogadó intézmények, közösségek ismérveivel.

Ismeretekkel rendelkezik a különböző képességek fejlesztéséről az integrált nevelés során.

Ismeri szakmai kompetenciáinak határait.

Tisztában van a méltányos pedagógia jellemzőivel.

b) képességei

Képes a szakértői véleményben leírtak értelmezésére, az abban foglalt javaslatok fejlesztésbe építésébe gyógypedagógus szakember segítségével.

Képes a fejlesztési stratégiák kialakításánál figyelembe venni a SNI és BTMN tanulók speciális szükségleteit.

Képes az adaptív nevelés, oktatás megvalósítására.

Intézményében képes a befogadó iskola szempontjait érvényesíteni az Inklúziós Index segítségével.

Képes együttműködni a gyógypedagógussal és más szakemberekkel az SNI és BTMN gyermek érdekében.

c) attitűdje

Elfogadó, empatikus és toleráns a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel, tanulókkal.

Tiszteletben tartja a tanulók személyiségét, a családok nevelési szokásait és törekvéseit, támaszkodik a gyógypedagógus és más, a gyermek fejlesztésében résztvevő szakember szakmai véleményére, javaslataira.

Együttműködő attitűddel közelít a szülőkhöz, a diákokhoz és a szakemberekhez.

Szemléletével a befogadó, méltányos pedagógiát képviseli.

d) autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli a befogadó pedagógia módszertani kultúráját, és felelősséget vállal annak fejlődéséért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
szechenyi-img-alt