Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerjék a méltányos pedagógia, a befogadó iskola jellemzőit, képesek legyenek a tanulói diverzitásra adaptív tanítási módszerekkel válaszolni, továbbá ismerjék meg a többségi pedagógus feladatait az együttnevelésben.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Az együttneveléshez vezető út
A tanulói diverzitás
A befogadó iskola ismérvei
Az Inklúziós Index
A kiemelt figyelmet igénylő tanulókról röviden (SNI, BTMN, kiemelten tehetséges, (halmozottan) hátrányos helyzetű)
A habilitáció, rehabilitáció fogalma, célja
A habilitációs, rehabilitációs gyógypedagógiai tevékenység tartalma, lehetséges formái - Az együttnevelés modelljei (kéttanáros, konzultációs, egyéni és kis csoportos fejlesztésre épülő gyógypedagógiai modell, utazó gyógypedagógiai modell)
Az optimális tanulási környezet kialakítása
A sérülésspecifikus adaptáció
Differenciáló stratégiák
A befogadó pedagógus szerepe a fejlesztő tevékenységben
A befogadó pedagógus együttműködése a szakemberekkel
Az Inklúziós Index C dimenziójához tartozó indikátorok kiegészítése a saját hajdani iskolájára/intézményre vonatkozóan
A befogadó szemlélet módszerei, programok
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kőpatakiné Mészáros Mária (2008a, szerk.): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest. https://tanitonline.hu/uploads/655/adaptacios_kezikonyv.pdf
Mohai Katalin és Perlusz Andrea (2020): Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára. Tantervi és módszertani útmutató füzetek. Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport, EKE, Eger. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-integralt-es-inkluziv-oktatashoz.pdf
Réthy Endréné és Vámos Ágnes (2006): Esélyegyenlőtlenség és méltányos pedagógia. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest. ISBN 963 970 464 4 https://mek.oszk.hu/05400/05467/05467.pdf
Schiffer Csilla (2008): Az inklúzió fogalmának értelmezései és azok ellentmondásai. In: Bánfalvy Csaba (szerk.) (2008): Az integrációs cunami. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 45-63. ISBN 9789632840420
Tempus Közalapítvány (2023): Befogadó oktatási környezet. Esélyteremtésről, a méltányosságról, a befogadásról és az inklúzióról. https://atanulasjovoje.hu/befogado-oktatasi-kornyezet
Tony Booth és Mel Ainscow (2009): Inklúziós Index. Csefkó Monika, Csepregi András és a Mozgáskorlátozottak Békés Megyei Egyesülete, ELTE BGGYFK, Budapest. ISBN 978-963-06-6901-6 https://www.eenet.org.uk/resources/docs/Index_Hungarian.pdf
Vojnitsné Kereszty Zsuzsa és Kókayné Lányi Marietta (2008): Könyv a differenciálásról. Budapest, 2008, Educatio.7. ISBN 978-963-9795-36-5. https://tanitonline.hu/uploads/574/Konyv_a_differencialasrol.pdf
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99700031.tv
A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
Ismeri az együttnevelés (integráció, inklúzió) elméletét és gyakorlatát.
Ismeri a kiemelt figyelmet igénylő, különösen az SNI gyermekek szükségleteit.
Tisztában van a nevelési fejlesztési funkciókat betöltő befogadó intézmények, közösségek ismérveivel.
Ismeretekkel rendelkezik a különböző képességek fejlesztéséről az integrált nevelés során.
Ismeri szakmai kompetenciáinak határait.
Tisztában van a méltányos pedagógia jellemzőivel.
b) képességei
Képes a szakértői véleményben leírtak értelmezésére, az abban foglalt javaslatok fejlesztésbe építésébe gyógypedagógus szakember segítségével.
Képes a fejlesztési stratégiák kialakításánál figyelembe venni a SNI és BTMN tanulók speciális szükségleteit.
Képes az adaptív nevelés, oktatás megvalósítására.
Intézményében képes a befogadó iskola szempontjait érvényesíteni az Inklúziós Index segítségével.
Képes együttműködni a gyógypedagógussal és más szakemberekkel az SNI és BTMN gyermek érdekében.
c) attitűdje
Elfogadó, empatikus és toleráns a kiemelt figyelmet igénylő gyermekekkel, tanulókkal.
Tiszteletben tartja a tanulók személyiségét, a családok nevelési szokásait és törekvéseit, támaszkodik a gyógypedagógus és más, a gyermek fejlesztésében résztvevő szakember szakmai véleményére, javaslataira.
Együttműködő attitűddel közelít a szülőkhöz, a diákokhoz és a szakemberekhez.
Szemléletével a befogadó, méltányos pedagógiát képviseli.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli a befogadó pedagógia módszertani kultúráját, és felelősséget vállal annak fejlődéséért.