Tantárgy adatlapja
A kurzus elvégzése során a hallgatók megismerkednek a belső kommunikáció területeivel és eszközrendszerével, valamint a belső kommunikációs stratégiaalkotás folyamatával kapcsolatos gyakorlati tudnivalókkal. A kurzus célja továbbá a belső PR és a HR közötti kapcsolódási lehetőségek és határterületek megismertetése is, ennek menetében betekintést engedve a munkapszichológia és szervezetszociológia gyakorlati mintázataiba.
A belső PR (internal communication) vállalaton belüli kommunikációt jelent, amely magában foglalja a munkatársi kapcsolatokat, a tulajdonosi és menedzsmenti kapcsolatokat, a vezetők és alkalmazottak közötti kapcsolatokat, a vezetői és érdekképviseleti kapcsolatokat, valamint a belső szervezeti egységek közötti kommunikációt. A kurzus kitér a különböző szervezettípusoknak megfelelő, testreszabott belső kommunikációs megoldások bemutatására, valamint a belső PR-ben alkalmazott online közösségépítési technikák ismertetésére is. A belső kommunikáció jelentősége és funkciói mellett a belső PR speciális céljainak és eszközeinek megismerése is feladat. Olyan esettanulmányokat ismertetnek és terveket készítenek a hallgatók, melynek keretében készségszinten lesznek képesek megoldani a területhez tartozó feladatok mindegyikét.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Nyárádi Gáborné - Szeles Péter: Public Relations I-II. Perfekt, Budapest, 2005. II./ 11-60. ISBN 9789633946060
Fehérvári Ágnes - Szeles Péter: A vállalat belső kommunikációja 1. és 2. rész In: Munkaügyi Szemle, 2001. november-december.
Galánfi Csaba: A belső PR mint nyereségnövelő eszköz. In: PR Mappa II. sorozat 3. füzet, 2002. Geomédia Kiadó, 1-38.
Bakacsi, Gyula.: Szervezeti magatartás és vezetés. KJK Kerszöv, Budapest, 2004. 225-253. ISBN 9639585491
http://www.sze.hu/fk/jegyzet/Szervezeti%20magatart%E1s%20%E9s%20vezet%E9s.pdf
Borgulya Istvánné - Vető Ágnes Ágota: Kommunikációmenedzsment a vállalati értékteremtésben, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2010. ISBN 9789630588362
Ajánlott irodalom:
Kukoda Bernadett: A belső PR aspektusai. In: Marketing menedzsment, 1996. 30. évf. 5. szám.
Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia. SHL Hungary, Budapest, 2001. ISBN 963-00-7008-1
Borgulya Istvánné: Kommunikáció. In Karoliny Mártonné és munkatársai (szerk.): Emberi erőforrás menedzsment kézikönyv. KJK Kerszöv, Budapest, 2013. ISBN 9789632951089
Klein Balázs - Klein Sándor: A szervezet lelke. Edge 2000 Kiadó, Budapest, 2012. ISBN 9789639760226
Klein, Sándor: Kommunikáció a szervezetben. In: Vezetés-és szervezetpszichológia. SHL könyvek, Budapest, 2002. 415. ISBN 963-202-838-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció szaktudományos értelmezésének az alapját képezik.
b) képességei
Alapfokú elméleti felkészültségére építve képes kidolgozni a társadalmi kommunikáció színterein zajló folyamatok valóságos viszonyait feltáró, a tények vizsgálatára irányuló munkahipotézisét, az ennek vizsgálatára szolgáló legalkalmasabb empirikus módszert és a feldolgozás folyamatának koncepcióját.
Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására.
c) attitűdje
Érzékeny és nyitott a legsúlyosabb társadalmi problémákra, szemléletét áthatja az elesettekkel és a kiszolgáltatokkal szembeni szakmai és emberi szolidaritás.
Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.
d) autonómiája és felelőssége
Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok elvégzésére, illetve irányítására.
A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének megfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét.