Tantárgy adatlapja
A pedagógus eszköztárához a szakmai felkészültségén és tárgyi tudásán túl hozzá tartozik a jól artikulált kommunikáció. A helyes beszédtechnika elsajátítása és alkalmazása elengedhetetlen. A félév során a hallgatók a beszédlégzést, a helyes hangképzést, a prozódiai elemek megfelelő használatát sajátítják el.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Montágh Imre (2018): Tiszta beszéd. Holnap Kiadó. Budapest.
Thoroczkay Miklósné (2013): Beszédtechnikai gyakorlókönyv. Holnap Kiadó. Budapest.
Hernádi Sándor (2003): Beszédművelés. Osiris Kiadó. Budapest.
Pease, Allan (2005): Testbeszéd. Gondolatolvasás gesztusokból. Park Kiadó. Budapest.
Pease, Allan (2007): Szó-beszéd. A társalgás művészete. Park Kiadó. Budapest.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgatók megismerkednek a beszédtechnika elméleti hátterével. A légzés és hangképzés biológiai mechanizmusainak összefüggéseiről ismerteket szereznek.
b) képességei
A hallgatók képesek kommunikációjuk tudatos szabályozására. Beszédük, előadásmódjuk változatos és igényes szóbeli megnyilvánulást tükröz.