Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy keretében a beszéd létrehozását, feldolgozását és a beszéd hangzását vizsgáljuk. A beszédtudomány főbb területeinek áttekintésével alapozzuk meg a magyar nyelv használatalapú funkcionális hangtanának a kidolgozását. Az artikuláció, az akusztikum és a beszédfeldolgozás összefüggéseit vizsgáljuk azzal a céllal, hogy megalapozzuk a fonológiai jelenségek jellemzését. A magyar nyelv használatalapú funkcionális hangtanán belül tárgyaljuk a magyar fonémakészlet és a prozodikus sémák sajátosságait, a fonémaleírás vitás kérdéseit, a magánhangzó-harmónia és a zöngésségi hasonulás mintázatait és variabilitását, a hangsúlyozás és a hanglejtés megvalósulását. Közben végig szem előtt tartjuk az általános és középiskolai tudásközvetítés szempontját is.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A magyar hangtan (a fonetika és a fonológia egységében) törzsanyaga.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A téma tantárgy-pedagógia vonatkozásai.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Markó Alexandra: Hangtan. In: Tolcsvai Nagy Gábor (szerk.): Nyelvtan. A magyar nyelv kézikönyvtára 4. Bp., Osiris Kiadó, 2017. 75–206. ISBN 9769632762913
Markó Alexandra (szerk.) Tanulmányok a beszédtudomány alkalmazásainak köréből. Bp., ELTE Eötvös Kiadó, 2021. ISBN 9789634893592
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bóna Judit szerk. Fonetikai olvasókönyv. E-jegyzet. Bp., ELTE Fonetikai Tanszék, 2016. ISBN 9789632846682
Deme Andrea – Kuna Ágnes: Tanulmányok a nyelvészet alkalmazásainak területéről. Bp., ELTE Eötvös Kiadó, 2022. ISBN 9789634895206
Gósy Mária: Fonetika, a beszéd tudománya. Bp., Osiris Kiadó, 2004. ISBN 9633896665
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Átfogó ismeretekkel rendelkezik a magyar nyelvtudomány elméleti kérdéseit, ezek összefüggéseit illetően (MA KKK 8.1. a) szakasz). Képes a magyar nyelv jelenségeit a maguk változatosságában elemezni. A forrásokat és információkat kritikusan elemzi, vizsgálatukkal új összefüggésekre mutat rá. Álláspontját a magyar nyelvtudomány szakmai-tudományos elvárásainak megfelelően képes megfogalmazni (8.1. b) szakasz). A tanárképzésben részt vevők rendelkeznek a Nemzeti alaptantervben meghatározott ismeretanyag közvetítéséhez szükséges korszerű nyelvtudományi, valamint anyanyelv-pedagógiai ismeretekkel, képesek eltérő elméleti kiindulópontokból tekinteni a vizsgált nyelvi jelenségekre, azokat általánosan modellálni, és a korosztálynak megfelelő módon értelmezni. Képesek lesznek a szaktárgy tanításában a tanulók egyéni szükségleteit figyelembe venni, a nyelvészeti összefüggésekkel, fogalmakkal kapcsolatos egyéni megértési nehézségeket kezelni (osztatlan tanári KKK 4.2.1.).