Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a családterápia fogalmával, kialakulásának rövid történetével, különféle fajtáival, alkalmazási lehetőségeivel.
A családterápia kialakulása, létrejövő feltételei, fejlődése a pszichoterápiákon belül: kezdetektől napjainkig. A főbb irányzatok – Minuchin-i, milánói, Böszörményi-Nagy, tárgykapcsolati – elméleti alapjai és egymáshoz viszonyulásuk.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Boscolo, Cecchin, Hoffman, Penn: A milánói módszer. ANIMULA Családterápiás sorozat 12.
Minuchin: Családok és családterápia. ANIMULA Családterápiás sorozat 15.
Böszörményi Nagy Iván – Barbara R. Krasner: Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa. Coincidencia, 2001.
Telkes J.: A családterápia irányzatai I-II. Pszichológiai Szemle 1979/ 3-4.
Ajánlott irodalom:
Családterápiás Olvasókönyv I. szerk.: Bíró Sándor – Komlósi Piroska, Animula, 1989.
Campbell-Draper-Huffington: Helyesebben a milánói módszer elméletéről és gyakorlatáról. Animula
Draper-Gower-Huffington: Családterápiás Oktatókönyv. Animula, 2000.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik egy általa választott szűkebb szakterületi témában.
b) képességei
Képes az interperszonális és interkulturális pszichológia területén önálló munkára, sokoldalú és kritikai elemzésre.
c) attitűdje
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
d) autonómiája és felelőssége
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.