Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a szabad bölcsészet szak kezdő hallgatói számára betekintést nyújtson a filozófia kétféle értelmezésének történetébe. Egyrészt megismerkedünk a filozófiával „mint szigorú tudománnyal”, vagyis a filozófiának a tudományok rendszerében elfoglalt helyével, a megalapozási probléma és a kapcsolódó kérdések megfogalmazásaival. Másrészt a filozófiát, mint a helyes életre vezérlő kalauzt értelmező szerzők modelljeibe is betekintést nyerünk. Nem célunk itt a filozófia történetének szisztematikus bemutatása. Elsősorban az a cél, hogy a filozófia iránt érdeklődő hallgatók megfogalmazhassák a saját filozófiaképüket, és ösztönzést kapjanak egy-egy részterület feldolgozására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Descartes, René: Értekezés a módszerről. Budapest, Ikon, 1992.
Husserl, Edmund: A filozófia, mint szigorú tudomány, Kossuth, hn, 1993.
Hadot, Pierre: A lélek iskolája, lelkigyakorlatok és ókori filozófia, Budapest, Kairosz, 2010.
Epiktétosz: Kézikönyvecske, elérhető: https://mek.oszk.hu/00100/00197/00197.htm
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik.
Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.