Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók közös munka keretében megismerkednek a filozófiai kutatás módszertani problémáival. A hallgatók érdeklődésének megfelelő témákat elemezve kitérünk a lehetséges megközelítések előnyeire és hátrányaira, s a módszeres elemzés különböző formái mellett hangsúlyt fektetünk az eredmények elrendezésének és bemutatásának a kérdéseire is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Arisztotelész: Metafizika, 980a–983a (több kiadásban).
Brugger, Walter: Filozófiai Lexikon, a magyar kiadást szerk. Mezei B., Budapest: Szent István, 2006.
Carnap, R.: A metafizika kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén keresztül, in Forrai G.–Szegedi P. (szerk.): Tudományfilozófia, Budapest: Áron, 1999.
Hegel, G. W. F.: A szellem fenomenológiája, Előszó (több kiadásban).
Heidegger, M.: Platón tanítása az igazságról, in Uő: Költőien lakozik az ember…, Budapest: T-Twins/Pompeji, 1994.
Husserl, E.: Utószó, in Paul Ricoeur: Fenomenológia és hermeneutika, <Edmund Husserl Utószavával az Eszmékhez>, ford. Mezei B., Budapest: Kossuth, 1977.
Kant, I.: Prolegomena minden leendő metafizikához, amely tudományként léphet majd fel, Budapest: Atlantisz, 1999.
Mezei B.: Vallásbölcselet, Gödöllő: Attraktor, 2004. Bevezetés.
Platón: A lakoma (több kiadásban).
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Áttekintéssel rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a ro
kon tudományok kapcsolatrendszeréről.
Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetett tudományos problémákkal foglalkozó dolgozatok elkészítéséhez szükséges módszertani ismereteket.
b) képességei
Képes analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére és értelmezésére.
Képes a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára.
A kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten bemutatni.
Képes aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és újragondolására a globális változások legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és társadalmi-politikai - összetevői tekintetében.
c) attitűdje
Nyitott arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más területeken is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más területeket is előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és értékelje.
Együttműködő és befogadó mások álláspontjának tekintetében.
Törekszik az álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és értelmezni.
Nyitott a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt.
Törekszik a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és végrehajtására.
Törekszik saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására.
Törekszik az aktuális filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző korok és kort&aac
ute;rs iskolák elméleti megközelítéseinek elfogulatlan értékelésére.
d) autonómiája és felelőssége
Kezdeményez, döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes felelősséget vállal ezekért.
Érdeklődik, nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a tudományok közötti párbeszéd során.
Alapos szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást, valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen.
A filozófia területén szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges megfelelő információkat beszerzi.
Kutatási módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein.
Saját tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az értékek felfogására és értelmezésére törekszik.