Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a további gyermekvédelmi
tanulmányok megalapozása. A hallgatók megismertetése a gyermek- és
ifjúságvédelem alapfogalmaival és alapelveivel, a magyar gyermekvédelmi
rendszer általános felépítésével és működésével. Cél, hogy a hallgató
megismerje a mai magyar társadalomban jelenlevő gyermekvédelmi problémákat és
az azokra adható rendszerszintű válaszokat. Főbb tematikai csomópontok: 1.
A gyermekvédelem fogalma,
alapelvei, az alapelvek megvalósulásával kapcsolatos problémák. 2.
Hátrányos és halmozottan
hátrányos helyzet, veszélyeztetettség, a gyermekkel való rossz bánásmód
formái. 3.
A magyar gyermekvédelem
rendszere, törvényi szabályozása. Állami és önkormányzati feladatmegosztás. 4.
Hatósági beavatkozások a
családok életébe. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Gulyásné Kovács Erzsébet-Tóth
Judit Nikoletta: A magyar gyermekvédelem 20 éve – amit a számok mutatnak in
Lakner Z és mtsai (szerk): „…Nem csak szív kell, de kell tudás is” Szemle
Könyvek Szoszak, Budapest, 2017. 30-51 -
Kézikönyv a gyermekjóléti
szolgáltatást nyújtók számára a gyermekekkel szembeni rossz bánásmóddal
kapcsolatos esetek ellátásához és kezeléséhez MOGYESZ kiadvány,
Budapest,2006.,4-13. http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/bantalmazas_kezikonyv_080409.pdf
-
Szöllősi Gábor: Az 1997-es
gyermekvédelmi reform értelme in Lakner Z és mtsai (szerk): „…Nem csak szív
kell, de kell tudás is” Szemle Könyvek Szoszak, Budapest, 2017. 10-20 -
Rákó Erzsébet (2010): A
gyermekszegénység gyermekvédelmi aspektusai Fordulópont 12. évf. 1. sz. http://www.fordulopont.hu/fp-47_rako.pdf Ajánlott irodalom: -
Rácz Andrea: Gyermekvédelem mint
fragmentált társadalmi intézmény Debreceni Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2016 -
Varga Aranka: Gyermekvédelem és
iskola Virágmandula Kft. Pécs, 2012. -
Család,
Gyermek, Ifjúság; Szociálpolitikai Szemle; Esély folyóiratok vonatkozó
tanulmányai. Jogszabályok: -
1997.
évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról -
2013.
évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről IV. könyv (Családjogi Könyv) -
331/2006.(XII23.)
Korm. rendelet a gyermekvédelmi és gyámügyi feladat- és hatáskörök
ellátásáról, valamint a gyámhatóság szervezetéről és illetékességéről |
a) tudása -
A
gyermekvédelmi törvény és a gyermekvédelmi rendszer általános ismerete, a
gyermekekkel való rossz bánásmód különböző formáinak, rizikótényezőinek
ismerete. Hátrányos helyzet, veszélyeztetettség tartalmának,
háttértényezőinek ismerete. b) képességei -
Képes
a hazai gyermekvédelmi rendszer ismeretében a hozzá forduló szülőknek
eligazító jellegű tanácsokat adni gyermekvédelmi ügyekben. Képes felismerni
napi gyakorlatában a gyermekvédelmi problémákat és az adódó gyermekvédelmi
feladatokat ellátni illetve az adekvát szakemberhez, intézményhez delegálni. c) attitűdje -
Nyitottság és segítő beállítódás a hátrányos helyzetű és/vagy
veszélyeztetett gyermekek és családjuk problémái iránt. |