Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Bevezetés a gyógypedagógiába és a fogyatékosságtudományba
Tárgy kódja: BBNGY41200
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Hosszu Timea
Tárgyleírás:

 

A gyógypedagógia fogalma, tárgya, feladatai, klienseinek köre, határtudományai, helye a tudományok rendszerében. A gyógypedagógia legfontosabb fogalmai és az alapdefiníciók összefüggő rendszere. Az akadályozottság paradigmái. A külföldi gyógypedagógiai irányzatok.

Norma, normalitás és abnormalitás. A fogyatékossági tipológia. Az integráció és inklúzió alapjai. A normalizáció, participáció, integráció elve. A gyógypedagógia jelenlegi intézményrendszere.

A fogyatékosság mint jelenség megjelölésére használt fogalmak. A fogyatékosság értelmezésének modelljei (morális modell, egyéni (medikális) modell, szociális modell, kulturális modell, kisebbségi modell, relációs modell, emberi jogi modell, posztmodell). A fogyatékosságtudomány alapértékei (a hatalom megjelenése, empowerment, önrendelkezés és önérvényesítés, hozzáférhetőség, egyéni tapasztalat). A fogyatékosságtudomány módszerei (emancipativitás és inkluzivitás; nyelvi dekontsrukció, szituált tudás, (ön)kritikus szemlélet, (ön)reflexivitás) A fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia hasonlósága és különbsége.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Perlusz Andrea, Cserti-Szauer Csilla és Sándor Anikó (szerk. 2021): Fogyatékos emberek a 21. századi magyar társadalomban. Tanulmánykötet Bánfalvy Csaba tiszteletére. ELTE BGGYK és A Gyógypedagógia Fejlesztéséért Alapítvány, Budapest. ISBN 9789637155932

Illyés Sándor (2000, szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. BGGYTF, Budapest. ISBN 9637155287

Földes Petra (2002): Az egyéni deficittől a társadalmi felelősségig: gyógypedagógia a közoktatásban és a társadalomban: interjú Zászkaliczky Péterrel. Új Pedagógiai Szemle. 2002. 4. ISSN 1215-1807

Illyés Sándor (1998): A gyógypedagógiai tradíció. Central European Time. 1998/5. 29-32. Belvárosi Kiadói és Kereskedelmi Bt, Budapest. ISBN nélkül Hernádi Ilona – Könczei György – Sándor Anikó – Kunt Zsuzsanna (2016): I. Előhang: Hogyan gondolkodik kutatócsoportunk? In: Könczei György – Hernádi Ilona (szerk.): Az esélyegyenlőségtől a Taigetoszig? Fogyatékosságtudományi eredmények a másik oldal megértéséhez. L’Harmattan, Budapest. pp. 11–27. ISBN 9789634141266

Könczei György és Hernádi Ilona (2011): A fogyatékosságtudomány főfogalma és annak változásai. In:

Wendell, Susan (2010): Az elutasított test. Feminista filozófiai elmélkedés a fogyatékosságról. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar – ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. pp. 19–75. ISBN 9789632841670

Ajánlott irodalom:

Zászkaliczky Péter és Verdes Tamás (2004, szerk.): Tágabb értelemben vett gyógypedagógia. ELTE, Budapest. ISBN 9789633120019

Gordosné Szabó Anna (2004, szerk.): Gyógyító pedagógia. Nevelés és terápia. Medicina, Budapest. ISBN 9789632427577

Marton Klára és Könczei György (2009): Új kutatási irányzatok a fogyatékosságudományban. Fogyatékosság és Társadalom. A fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia folyóirata. I. évf. 1. szám. pp. 5-12. ISSN 2060-8292

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a fogyatékosságügy, a gyógypedagógia és a gyógypedagógiához kapcsolódó határtudományok fogyatékos, sérült, akadályozott személyekre vonatkozó történeti elemeit, alapvető társadalmi folyamatait, legfontosabb elméleteit, összefüggéseit és probléma-megoldási módszereit.

Ismeri a fogyatékosság megjelölésére használt fogalmakat, a fogyatékosság értelmezésének modelljeit, a fogyatékosságtudomány alapértékeit és módszereit.

Ismeri a fogyatékosságtudomány és a gyógypedagógia kapcsolódási pontjait.

Ismeri a fogyatékos emberekkel való együttműködés alapelveit. Érti a (ön)reflektív és az (ön)kritikus gondolkodás jelentőségét.

b) képességei

A fogyatékosságtudomány alapvető hazai és nemzetközi szakirodalmait megérti, szakszerűen reflektál rájuk, és képes azokat használni a tanegységhez kapcsolódó egyéni és csoportos munkák során.

Képes nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni.

c) attitűdje

A gyógypedagógia tudományának rendszerét összefüggően látja, képes értékelni a különböző gyógypedagógiai irányzatokat.

Törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére. A fogyatékosságtudományi megközelítéseket összefüggéseiben látja, ezekről megalapozott szakmai véleményt formál, és kulturált vitát folytat.

A „Semmit rólunk nélkülünk” elv értelmében támogatja és elősegíti a fogyatékos emberek minél aktívabb részvételét, és önrendelkezésük megvalósulását az őket érintő folyamatokban.

d) autonómiája és felelőssége

Tudományosan és módszertanilag megalapozott fogyatékosságügyi nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja.

Tudatosan képviseli a fogyatékosságtudomány módszertani kultúráját.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BANP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt