Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Ez a kurzus szilárd alapot nyújt a historiográfiai módszerek megismeréséhez. Megvizsgálja a történetírás különböző megközelítéseit az antikvitás korától a modern korig. A hallgatók számára biztosítja a szükséges eszközöket a történetírás megközelítéseinek, szempontjainak és a történelemelméleti viták megértéséhez, amelyek magukba foglalják a múlt elbeszélését formáló kortárs hatásokat is.
1. Történelem és elbeszélésmód
2. A Hellenisztikus történetírás
3. Római történetírás
4. A késő antikvitás történetírása
5. Középkori történetírás
6. Perzsa és iszlám historiográfia
7. A mediterráneum történetírása
8. Politika és gazdaság történelem
9. Diplomácia és hadtörténelem
10. Társadalomtörténet
11. Kultúrtörténet
12. Szellemtörténet
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A diákok megismerkednek a világtörténelem fő összetevőivel és vonatkozásaival. Megismerik a korai emberi társadalmak fejlődésének összehasonlítását és szembeállítását szerte a világon.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Prezentációs készség, tudományos íráskészség, tudományos szövegek kritikai elemzése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Marc Bloc, The Historian’s Craft: Reflections on the Nature and Uses of History and the Techniques and Methods of Those Who Write It, (Toronto: Alfred Knopf, 1953).
Geertz, Clifford. “Thick Description: Toward an Interpretative Theory of Culture.” In The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books, 1973.
Ronald Syme, The Roman Revolution, (Oxford: University Press, 1939). ISBN 0192803204
Ronald Mellor, The Roman Historians, (Oxford: Routledge, 1999).
Michel de Certeau, The Writing of History, (New York: Columbia University Press, 1988)
Daniel Wolf, A Concise History of History, (Cambridge: University Press, 2019).
Hunt, Lynn. Writing History in the Global Era. New York: W. W. Norton, 2014.
Gabriel Piterberg, An Ottoman Tragedy: History and Historiography at Play, (Berkley and Los Angeles: University of California Press, 2003).
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Ronald Mellor, The Roman Historians, (Oxford: Routledge, 1999).
Brown, Peter. Through the Eye of a Needle: Wealth, the Fall of Rome, and the Making of Christianity in the West, 350-550 AD, (Princeton: University Press, 2012), ISBN 978-0691161778
Andrew Feldherr et al. The Oxford History of History Writing, Vols. 1-5 (Oxford: University Press, 2011).
Ernst, Breisach, Historiography: Ancient Medieval and Modern, (Chicago: University Press, 1994).
Edward Gibbon, Decline and Fall of the Roman Empire
Pregrine Horden and Nicolas Purcell, The Corrupting Sea: A Study of Mediterranean History, (Oxford: Wiley/Blackwell, 2000.)
Fernand Braudel, The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Phillip II, vols 1 – 2, Sian Reynalds, trans., (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1995). ISBN 0520203089; ISBN 0520203305
Julie Scott Meisami, Persian Historiography: to the End of the Twelfth Century, Edinburgh: University Press, 1999.
Robin G. Collingwood, The Idea of History Revised Edition, (Oxford: University Press, 1993).
Chase Robinson, Islamic Historiography, (Cambridge: University Press, 2003).
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Erős alapozás a történelemmel kapcsolatos vezetékekhez.
A kritikai gondolkodás fejlesztése és a történelmi elbeszélés mögöttes kérdéseinek megértése.