Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a középkori Európa régészeti kutatásának legfontosabb eddigi eredményeit, és átfogó képet adjon a korszak régészeti és történeti forrásairól, problémáiról és a különféle kutatási irányzatok módszertani megközelítéseiről. A kurzus korszakonként és régiónként tekinti át a középkori Európát. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Alfried Wieczorek–Hans-Martin. Hinz (szerk.): Európa közepe 1000 körül. Történelmi, művészeti és régészeti tanulmányok. Theiss Konrad Verlag, Stuttgart 2000. (603 ps.) ISBN 3806215464
Benkő Elek–Kovács Gyöngyi (szerk.): A középkor és a kora-újkor régészete Magyarországon I-II.
MTA Régészeti Intézete, Budapest 2010. (953 ps.) ISBN 9789637391965
Fodor István?Selmeczi László (szerk.): Középkori régészetünk újabb eredményei és időszerű feladatai. Magyar Nemzeti Múzeum, Budapest 1985. (453 ps.)
Fernand Braudel: Anyagi kultúra, gazdaság és kapitalizmus XV-XVIII. század. A mindennapi élet struktúrái: a lehetséges és a lehetetlen. Gondolat Könyvkiadó, Budapest 1985. (635 ps.) ISBN 9632816153
Kiss P. Attila: Ki hagyná el Asiát, Africát, vagy Itáliát, hogy Germániába menjen? Germánok a Kárpát-medencében. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest 2022 (325 ps.
) ISBN 9786156388322
Ajánlott irodalom:
James Graham-Campbell and Magdalena Valor (eds.): The Archaeology of Medieval Europe. Volume 1. The Eighth to Twelfth Centuries AD. Aarhus University Press, Aarhus 2008. (479 ps.) ISBN 9788779342903
Katus László: A középkor története. Pannonica Könyvkiadó, Budapest 2003. (400 ps.) ISBN 9789639252042
Kristó Gyula–Engel Pál–Makk Ferenc (szerk.): Korai magyar történeti lexikon (9-14. század). Akadémiai Kiadó, Budapest 1994. (753 ps.) ISBN 9630567229
Pam J. Crabtree (ed.): Medieval Archaeology an Encylopedia. Garland Publishing, New York?London 2001. (651 ps.) ISBN 0815312865
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Általános tájékozottsággal rendelkezik néhány más tudományterület szakmai problémáiról.
A hallgatók a kurzus során megismerkednek a korszak és terület kutatásának eddigi eredményeivel, problémáival és kérdéseivel, amelyek a további szakirányú képzés alapjául szolgálnak majd.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatására, átgondolására.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a ta
nulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
Képes felhasználni a régészet rokon tudományterületeinek eredményeit.
Képes idegen nyelven és az informatika eszközeivel is hatékonyan kommunikálni.
A hallgatók képessé válnak az analógiás gondolkodás fejlesztése révén az összehasonlító vizsgálatokra.
A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Tudatosan képviseli szakmájának nyelvi és kommunikációs normáit.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik a régészet rokon tudományterületeivel való együttműködésre.
Törekszik általános és szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.