Tantárgy adatlapja
A kurzus a kultúrtudományok főbb irányzatait mutatja be, egy olyan interdiszciplináris területet, amely a Második Világháború utáni Nagy-Britanniában alakult ki az olyan irányzatokból, mint a kritikus elmélet, politikatudomány, kultúrantropológia, etnikai tanulmányok, irodalmi és művészeti tanulmányok, marxista elemzés, stb. A kurzus közelebbről is megtekinti a kialakuló és zajló szakmai vitákat, valamint a konkrét eseteket, melyek a kultúrtanulmányokat alakítják. A kurzus ezután elgondolkodik azokon a szembetűnő területeken, ahol a kultúrtanulmányok még mindig relevánsak egy gyorsan globalizálódó világban, változó kulturális, politikai és gazdasági dinamikákkal. A hallgatók megismerkednek a kultúrantropológia alapvető kutatási módszereivel - a mélyinterjúval és a résztvevő megfigyeléssel. A hallgatók egyrészt szakirodalmon keresztül tanulmányozni fogják a néprajzi módszertant, másrészt pedig egy kisebb néprajzi kutatási projektet terveznek és valósítanak meg. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező: The Cultural Studies Reader, ed. Simon During, Routledge, 2007 Hall, Stuart. Representation: cultural representations and signifying practices. London Internationalizing Cultural Studies, eds. Ackbar Abbas and John Erni. Oxford: Blackwell, 2005 Williams, Raymond. Culture and Society, Chatto and Windus, 1958 Ajánlott: Williams, Raymon. The Long Revolution, Chatto and Windus, 1961 Bhabha, Homi. The Location of Culture, Routledge, 1994 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -A hallgató megtanulja a kultúrtanulmányok főbb történeti és elméleti jellegzetességeit, valamint alaptudással fog rendelkezni az ezeket mozgató konkrét kulturális kontextusokról. b) képességei -Képes lesz kritikusan gondolkodni a kultúrtanulmányok interdiszciplináris területét alakító alapkoncepciókkal. |