Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: A pedagógia egész tudományterületét érintő, bevezető jellegű tájékoztatás a nevelés és az oktatás világáról. Az előadások segítik a hallgatók pedagógiai nézőpontú szemléletmódjának kialakulását és a pedagógiai szakmai orientációt. Fő témakörök: - Bevezető előadás a tanegység tartalmáról, szakirodalom, követelmények ismertetése. - A pedagógia fogalma. Hétköznapi és tudományos pedagógia. A pedagógia mint neveléstudomány. A pedagógiai kutatás jellegzetességei, módszerei. - Ember és nevelés. A nevelés lehetősége és szükségessége. - Kultúra és nevelés.
le="text-align: justify; margin: 0cm 0cm 0pt 15.85pt; text-indent: -14.15pt; mso-list: l0 level1 lfo1">- Politika és nevelés. - A nevelés etikai alapkérdései - Nevelési tradíciók, pedagógiai nézőpontok. - A nevelés gyakorlati kérdései. - Az iskola világa. - Sikeres keresztény pedagógiák. - Nagy nevelők, pedagógiai példaképek. I. - Nagy nevelők, pedagógiai példaképek. II. - A pedagógia jövője, lehetőségei és hosszú távú feladatai. Reform- és alternatív pedagógiák. Újabb pedagógiai elképzelések. |
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN) |
Kötelező irodalom: CZIKE Bernadett (szerk.), Bevezetés a pedagógiába, Budapest, Eötvös, 1996, ISBN 963-85465-3-0 TROSITS András (szerk.), Gyakorlati keresztény pedagógia, Veszprém, ÉHF, 2002, ISBN 963-202-573-3
Ajánlott irodalom: BALOGH László (szerk.), Pedagógiai olvasókönyv, Budapest, OPKM, 1993, ISBN 963-7644-15-6 LAPPINTS Árpád (szerk.), Érték és nevelés, Pécs, Comenius Bt., 2002 PUKÁNSZKY Béla, ZSOLNAI Anikó (szerk.), Pedagógiák az ezredfordulón, Budapest, Eötvös, 1998, ISBN 963- 9024-38-4 CSANÁD Béla, Neveléstan. A keresztény nevelés általános alapjai, Budapest, Jel, 1995 |