Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja a hallgatók bevezető jellegű megismertetése a római kor történetével (a királyság korától a Nyugat-Római Birodalom bukásáig), jelentősebb régészeti emlékeivel, kiemelkedően fontos tárgyi leletanyagával. A hallgatóknak a félév során el kell sajátítaniuk a római kor legfontosabb építészeti, művészettörténeti és régészeti szakkifejezéseit. A kurzus célja továbbá a római korral foglalkozó régészeti kutatások általános áttekintése, a főbb kutatási irányok és módszerek átfogó ismertetése.
A tantárgy vizsgakövetelménye az előadások során leadott tananyag, amely ppt formájában megküldésre kerül a hallgatóknak, ezenfelül az alább közölt kötelező irodalom órákon megadott fejezetei.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Borhy László–Szabó Miklós: Magyarország története az ókorban. L’Harmattan Kiadó, Budapest 2015. ISBN 9789632369952
John Reich: Az ősi Itália. Helikon Kiadó, Budapest 1987. ISBN 9632077822
Mócsy András: Pannonia a korai császárság idején. Apolló Könyvtár 3. Akadémia Kiadó, Budapest 1974. ISBN 9630507218
Mócsy András: Pannonia a késői császárkorban. Apolló Könyvtár 4. Akadémia Kiadó, Budapest 1974. ISBN 963050720X
Ajánlott irodalom:
Massimo Pallottino: Az etruszkok. Gondolat Kiadó, Budapest 1980. ISBN 9632807464
Ferenczy Endre-Maróti Egon-Hahn István: Az ókori Róma története. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2006. ISBN 9631944565
Alföldy Géza: Római társadalo
mtörténet. Osiris Kiadó, Budapest 2002. ISBN 9633796695
Mócsy András-Fitz Jenő (szerk.): Pannonia régészeti kézikönyve. Akadémia Kiadó, Budapest 1990. ISBN 963055500x
Paul Zanker: Roman Art. Paul Getty Museum, Los Angeles 2010. ISBN 1606061011
Thomas Blagg-Martin Millett (eds.): The Early Roman Empire in the West. Oxbow Books, London 2016. ISBN 9781842170694
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Általános tájékozottsággal rendelkezik néhány más tudományterület szakmai problémáiról.
Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban.
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatására, átgondolására.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.
Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.
A kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik a régészet rokon tudományterületeivel való együttműködésre.
Törekszik általános és szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.