A kurzus célja, hogy
általános de alapos bevezetést nyújtson a történettudomány alapfogalmaiba:
A történelem tárgya, célja,
feladatai és jellege, a történelem különböző szempontú felosztása. A
történelem megismerésének módszerei (történeti forrás, forráskritika,
forrásmagyarázat, források fajtái, típusai). A történelem segéd és rokon- és
társtudományai. A történész munkahelyei avagy a forrást őrző intézmények és
ezek használata (levéltár, könyvtár, múzeum). A történész eszköztára
(segédkönyvek, bibliográfiák, lexikonok, történeti folyóiratok, térképek és
atlaszok, forráskiadványok fogalma és használata). Elektronikus adatbázisok
és Internet. A történeti feldolgozás módszere és technikája a forrásanyag
összegyűjtésétől a megírásig.
|
A 2–5 legfontosabb
kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása
bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
|
Kötelező olvasmányok:
LEDERER Emma, A
történelem tárgya, módszere, a segéd- és rokontudományok elemei, Budapest,
Tankön
yvkiadó, 1990
KOSÁRY Domokos, Bevezetés
a magyar történelem forrásaiba és irodalmába I/1., Budapest, Osiris, 2000,
ISBN 963-379-780-2
KOSÁRY Domokos, Bevezetés
a magyar történelem forrásaiba és irodalmába I/2., Budapest, Osiris, 2003,
ISBN 963-389-143-4
BLAZOVICH László,
MÜLLER Veronika (szerk.), Magyarország levéltárai,
Budapest, Magyar Levéltárosok Egyesülete, 1996, ISBN 963-04-6395-4
|
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben
hozzájárul
|
tudása
a hallgató megismeri
az adott témához/időszakhoz kapcsolódó legfontosabb eseményeket, helyeket,
neveket és dátumokat
- a hallgató
találkozik az adott témához/időszakhoz kapcsolódó legfontosabb forrásanyaggal
és szakirodalommal
b) képességei
- a kronológiai
gondolkodás elsajátítása; a folyamatosság és az időbeli változás megértés
e
- a forrásanyagokon
és szakirodalmon alapuló történeti megértés, elemzés és értelmezés képessége
|