Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja a bizánci művészet legfontosabb korszakainak tárgyalása mellett a bizánci művészet sajátosságainak bemutatása, és Bizánc, mint jelenség megvilágítása történeti, teológiai kontextusban. A stílustörténet mentén felépített kurzus a kora bizánci, közép bizánci és késő bizánci időszak legfőbb építészeti, festészeti és iparművészeti emlékeit a használat, funkció, a megrendelői viszonyok figyelembe vételével vizsgálja, esztétikai, ikonográfiai és részben technikatörténeti fogalmakat is tisztáz. A kurzus célja továbbá, hogy a bizánci művészetet a keresztény világ egyedülálló összművészeti kísérletéként mutassa be, amelynek hatása napjainkban is eleven.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Puskás Bernadett: Bizánci művészet (Jegyzet), Nyíregyháza 2010.
Krautheimer, Richard: Early Christian and Byzantine Architecture (Pelican History of Art), Yale University Press 1992.
Uszpenszkij, Leonyid A.: Az ikon teológiája, Budapest 2003.
Lazarev, Viktor: Bizánci festészet, Budapest 1979.
Beckwith, John: Early Christian and Byzantine Art, Harmondsworth 1970.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az egyetemes (európai) és a magyar művészet nagy stíluskorszakait (az antikvitástól a középkori és újkori művészeten át a modern és kortárs művészetig).
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Alapismeretek a bizánci művészet stílustörténetéből és speciális ikonográfiájából.
b) képességei
Képes arra, hogy kreatív módon írjon, és kritikai tevékenységet fejtsen ki a kultúra különböző területein. Ez az alkalmasság kiterjed a nyomtatott és elektronikus sajtóban és egyéb kiadványokban megjelenő műbírálatok írására, politikai és közéleti elemzések elvégzésére, ismeretterjesztő tudósítások, beszédek és prezentációk készítésére és értékelésére, a kultúra szervezésében való közreműködésre.
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes új tárgyi ismereteit rendszerezni, emlékeket stiláris és tartalmi szempontból elemezni.
c) attitűdje
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.