Tantárgy adatlapja
A boldogságról kialakult meggyőződéseink mindennapi életünkben jórészt észrevétlenek, reflektálatlanok maradnak. A szeminárium átfogó áttekintést kínál arról, hogy a boldogság miként vált témává az irodalomban és a pszichológiában, s hogy a filozófia milyen kritériumait dolgozta ki az emberi boldogság fogalmának. A szemináriumi olvasmányokon keresztül a kurzus közös beszélgetésekre bátorítja a résztvevőket, hogy azok megvizsgálják és szembesítsék életüket a filozófiai tradíció idevonatkozó eredményeivel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Arisztotelész: Nikomakhoszi etika, Budapest, Európa, 1987. 5-32.
Camus, Albert: Sziszüphosz mítosza, Budapest, Helikon, 2022.
Haybron, Daniel, M.: The Pursuit of Unhappiness. The Elusive Psychology of Well-Being, Oxford University Press, 2008.
McCabe, Herbert: The Good Life. Ethics and the Pursuit of Happiness, Continuum, 2008.
Platón: Állam, Budapest, Osiris, 2014.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeretekkel rendelkezik a filozófia, az esztétika, az etika, művészetek, a mozgókép, az írott vizuális és mediális kommunikáció, a nyelvészet és a vallási jelenségek mibenlétéről, történetéről, jelentőségéről és társadalmi szerepéről.
A hallgatók megismerkednek a jó emberi élet fogalmának néhány pszichológiai vonatkozásával és annak filozófiai kritériumaival.
b) képess&
eacute;gei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a nyilvános megszólalás, illetve megjelenítés alapvető szabályainak ismeretében hatékony kommunikációra.
A szeminárium arra ösztönzi résztvevőit, hogy viseljenek felelősséget saját életükért, s a filozófia útmutatásai alapján építsenek ki magukban olyan habitusokat, melyek nélkülözhetetlenek a jó emberi élethez.
Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, beszélgetésekben, melyeknek az erény és a személyes értékek a témái, valamint a nyitott józan, megfontolt, szabad vitákban.
Kurzus segíti az erkölcsi érzék kiépülését, valamint azokat az erkölcsi és intellektuális készségeket, melyek révén a hallgató képessé válik plauzibilis módon artikulálni önmaga és mások számára jó életről vallott meggyőződéseit.
A hallgató képessé válik, hogy meggyőződéseit az irodalom, a pszichológia és a filozófiai argumentáció szempontjából is mérlegre tegye.
Segíti a résztvevőket, hogy tevékeny módon vegyenek részt az órai közös gondolkodásban, azokban a beszélgetésekben, melyek a boldogság fogalmát dolgozzák fel, valamint a nyitott józan, szabad vitákban.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Közvetíti az elsajátított kulturális értékeket.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélk&uum
l;l is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
d) autonómiája és felelőssége
Fontosnak tartja a párbeszédet és az együttműködést a különböző felfogású társadalmi csoportok között.
Véleményalkotásában képviseli az emberi méltóság szellemi követelményeit.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.
Felelősséget vállal akár szóban, akár írásban megfogalmazott véleményéért, közéleti és tudományos téren is.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.