Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a bizánci anyagi kultúra alkotóelemeinek, a főbb tárgytípusoknak a bemutatása. Mivel a különböző kerámia és üvegtöredékek, fém és állatcsonttárgyak a leggyakoribb leletei egy bizánci lelőhelynek, a tárgyak típusainak, funkciójának, kronológiájának ismerete minden jövőbeli római koros régész számára elsődleges jelentőséggel bír. Az előadások során részletesen megvizsgáljuk a különböző tárgytípusokat, készítési technikájukat, használatukat. A tárgyalandó tárgyakat úgy funkció, forma, mint a nyersanyag szempontjából is részletesen elemezzük. A tárgyak tipo-kronológiai ismertetése mellett nagy hangsúlyt kap ezek társadalmi és kulturális jelentősége, valamint azoknak az elemeknek a beazonosítása, amelyek hozzájárultak gyártásukhoz illetve használatukhoz. Éppen ezért a tárgyak régészeti lelőkörüményeinek elemzése kiemelt helyet foglal el a tárgyalásban. Az anyagi kultúra elméleti hátterének ismerete mellett a hallgatók a tárgyalt tárgytípusokat közelebbről is megvizsgálhatják, kézbe vehetik őket múzeumlátogatás során vagy az egyetemi gyűjtemény darabjainak vizsgálata által. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Gregory, T., E., A History of Byzantium Artefacts in Roman Britain. Blackwell Publishing 2005 ISBN 0-631-23513-2 Shepard, J. (ed.), The Cambridge History of the Byzantine Empire c.500–1492, Cambridge University Press 2010. ISBN: 978-0-521-83231-1 Niewohner Ph. (ed.), The Archaeology of Byzantine Anatolia: From the End of Late Antiquity until the Coming of the Turks. Oxford University Press 2017. ISBN 978-0190610463. Ajánlott irodalom: Daim, F., (ed.), History and Culture of Byzantium. Brill 2019. ISBN: 9789004339330 Jeffreys, E.; Haldon, J.; Cormack, R. (eds.), The Oxford Handbook of Byzantine Studies. Oxford University Press 2009. ISBN 978-0199252466 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A főbb bizánci tárgytípusok megismerése, általános és specifikus használatuk, funkcióik elsajátítása. b) képességei Az összehasonlító, analitikus és kritikus képességek fejlesztése c) attitűdje d) autonómiája és felelőssége |