Tantárgy adatlapja
Az Angol nyelvi alapvizsga a Közös Európai Nyelvi Referenciakeret szerinti B2+ és C1 közötti szinten méri a vizsgázók nyelvtudását, szóban és írásban egyaránt. A vizsgának 3 írásbeli és 3 szóbeli komponense van. Írásbeli vizsga: 1. Angol nyelvhasználat (szókincs és nyelvtan) A teszt komponensei: (1) feleletválasztós szókincs összefüggő szövegben (Context vocabulary), (2) lyukas szöveg (Cloze teszt), (3) hibajavítás összefüggő szövegben, (4) szóképzés összefüggő szövegben, (5) mondatátalakítás, (6) feleletválasztós szókincs és nyelvtan. 2. Olvasott szöveg értése Feladattípusok: (1) hiányzó bekezdések pótlása lyukas szövegben, (2) feleletválasztós, (3) rövid szövegek párosítása adott információkkal. 3. Írott szövegalkotás A vizsgázók 2-3 – azonos m űfajú – téma közül választhatnak egyet. A lehetséges műfajok: formális levél, narratíva, vagy ismertető/recenzió. A létrehozandó szöveg hossza: 180-200 szó. Szóbeli vizsga: A szóbeli vizsga párokban történik. 1. 1-2 perces önálló téma kifejtés képek alapján; reagálás a vizsgapartner téma kifejtésére 2. Egy rövid terjedelmű, angol nyelvű cikk angolul való összegzése 3. Kommunikatív/probléma-megoldó feladat a vizsgapartnerrel kö
e="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">zö A vizsgázók beszédkészségét az alábbi szempontok alapján értékeljük: (1) interakciós kompetencia, (2) diskurzus-kompetencia, (3) szókincs, (4) nyelvhelyesség, (5) kiejtés és intonáció. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtan gyakorlatokkal. Budapest, Tinta Kö
yle="font-family:'PT Sans';font-size:10pt;">nyvkiadó VINCE, Michael, Advanced language practice. London, Macmillan, 2009. ISBN 9780230727038 Ajánlott irodalom: RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2015. ISBN 9789634090298 RÓNAY Ágnes, Emelt szintű angol nyelvtani gyakorlókönyv II. vizsgafeladatokkal. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2019. ISBN 9789634092148 SWAN, Michael, Practical English Usage. Oxford, Oxford University Press, 2016. ISBN 9780194202435 MCCARTHY, Michael, O’DELL, Felicity, English vocabulary in use: upper-intermediate. Cambridge, Cambridge Univ. Press, 2013. span> ISBN 97811107600942 RÓNAY Ágnes, SÁRDI Csilla, Angol szókincsfejlesztés felsőfokon I. Szóképzés. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2021. ISBN 9789634093114 RÓNAY Ágnes, SÁRDI Csilla, Angol szókincsfejlesztés II. Állandósult szókapcsolatok. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2021. ISBN 9789634093121 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakí >tásához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Ismeri az angol nyelvű kultúrák jellemző írásbeli és szóbeli, szépirodalmi, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét. Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit. Ismeri az egyénileg, illetve párban, csoportban szervezett tanulás, valamint a tanulóközösségek működésének kapcsolatát. Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához. b) képességei Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan. Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez. Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan. Folyamatos és természetes módon olyan interakciót tud folytatni anyanyelvű beszélővel, amely egyik félnek sem megterhelő, valamint megérti az anglisztikához kapcsolódó szakmai szövegeket. Irányítás mellett képes a tanuló szervezet működtetésében való támogató részvételre. Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat. Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommuniká
pan>cióban fejleszteni. Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat. c) attitűdje Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit. Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik. Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére. Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét. Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt. Érti az erőforrásokkal való jó gazdálkodást, látja ennek fontosságát. Rendelkezik azokkal a tudásokkal, képességekkel, attitűdökkel, amelyek szakmáját az állampolgári műveltség meghatározott köréhez kötik. Folyamatos személyes tanulását a közjó szolgálatában értelmezi. Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani. d) autonómiája és felelőssége Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz. Az anglisztika területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében. Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért. |