Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat a család- gyermek- és ifjúságvédelem fogalmával, történetével, alapvető szabályozásával, a szakmai módszertani elvekkel. A hallgatók megismerjék a családtámogató rendszereket, a család díszfunkcióiból következő problémákat, ismerjék meg a családi élet egyéb problémáit (pl. betegség, halál) a szociálpolitikai intézményrendszer és család-gyermek- ifjúságvédelmi intézményeinek, szolgáltatásainak viszonyát a pedagógia, gyógypedagógia rendszerébe tartozó szakterületekkel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Szőllősi Gábor (szerk.): Gyermekjóléti alapellátás. NCSSZI. (2004)
Domszky András (szerk): Gyermekvédelmi szakellátás. NCSSZI. (2004)
Büki Péter- Szollár Zsuzsa: Speciális szükséglet? Bp. Századvég Kiadó (2005)
Herczog Mária: Gyermekvédelmi kézikönyv. KJK. Bp. (2001). ISBN 9636573352
Barcsi Antal: Gyermekvédelmi útmutató. Módszerek és ajánlások a gyermekvédelemmel foglalkozóknak. Mozaik, Szeged. (2007). ISBN 978 963 697 542 5
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.
b) képességei
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűdje
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
Egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel rendelkezik, önmagát kritikusan szemléli.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősen áll ki a szociálpedagógia jogi, etikai és szakmai normáinak betartása és védelme érdekében.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szervezeti egységét és szakmai csoportját.