Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családi kapcsolatok hatása a személyiségfejlődésre
Tárgy kódja: BMNNM46000M
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Váry Annamária
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgy a családon belüli kapcsolatok és a gyermek személyiségfejlődésének kölcsönhatásaira összpontosít, célja bemutatni a legfontosabb elméleteket a személyiségről és annak kialakulásáról. Ismertetjük a kötődés sajátosságait a szülő-gyermek kapcsolatban és a különböző nevelési stílusok következményeit. Kitérünk a családi működés rendszerszemléletű modelljére, bemutatjuk a diszfunkcionális működés hatásait, amelyeknek szerepük lehet a gyermek személyiségének alakulásában, és a pszichikus zavarok keletkezésében.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

Újabb biológiai elméletek az anya-gyermek interakcióról és ennek hatásairól Beatrice Beebe kutatásaiban. A reziliencia megalapozása az anya-gyermek kapcsolatban.

A személyiségfejlődés megközelítései Freud, Mahler és Erikson elméletében.

A tárgykapcsolat elméletek a személyiség korai fejlődéséről, az elhárítások működéséről. Az elhárítások szerepe a személyiség strukturális fejlődésében.  

A család hatásai a magzati fejlődés időszakában; a csecsemő első hetei a családban, korszakok és elképzelések. Az anya postpartum tünetképződésének hatásai a csecsemőre.

Az első életév fejlődési sajátosságai: kogníció és érzelem, a tárgy és a szelf megkülönböztetése. Az érzés által táplált kíváncsiság.

A család hatásai kisgyermekkorban: nevelési stílus és kötődés, a szorongást fokozó nevelési sajátosságok. A szorongás megtartása: a bioni konténer (container) funkció.

Szabályozás, az önállóság támogatása, jutalmazás és büntetés, az énerő fejlődése, a fejlődés nyomon követése és a korai fejlesztés biztosítása.

Az érzelmek kezelése a családban. A gyermek örömképessége. Az érzelemkimutatás és szabályozás alakulása, jellegzetes formái.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Diszfunkcionális családi jelenségek és következményeik: testi és érzelmi elhanyagolás, impulzus kontroll zavar, bántalmazás, abúzus; mentálisan beteg családtag hatásai a gyermek fejlődésére.

A személyiség alakulása egyszülős és mozaik családokban; a parentifikáció felismerése.

Függőségek a családban és hatásuk a gyermekekre. Alkoholista szülők felnőtt gyermekeinek sajátoságai.

Transzgenerációs családi mintázatok

A leggyakoribb pszichikus tünetek, amelyek gyermekkorban kezdődnek

A személyiségzavarok előrejelzése gyermekkorban

A változtatás lehetőségei, a személyiségfejlődéshez kapcsolódó problémák kezelési lehetőségei.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

N.G. Hamilton (1996), Tárgykapcsolat elmélet a gyakorlatban, 1-4 fejezet, 11-25 oldal, Animula Kiadó, Budapest.

S.A, Mitchell, M. J. Black  (2000): A modern pszichoanalitikus gondolkodás története, Animula Kiadó, Budapest. 19-44 oldal, 177-183 oldal.

D. W. Winnicott (1965) Az egyén fejlődése és a család, Animula Kiadó, Budapest.

Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005): Neveléslélektan, Osiris Kiadó, Budapest.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Beatrice Beebe, Frank M. Lachmann (2014) The origins of attachment, Infant research and adult treatment, Routledge, New York and London.

N. Kollár Katalin - Szabó Éva (szerk.) (2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 1., 3.  Osiris, Budapest.

Hanna Segal (1997) Bevezetés Melanie Klein munkásságába, Animula Budapest,1. fejezet

P. Fonagy - M. Target (2005): Pszichoanalitikus elméletek a fejlődési pszichopatológia tükrében, Gondolat Kiadó, Budapest, 10. fejezet.

Ajánlott linkek: letöltve 2025.02.28.

https://www.youtube.com/watch?v=Wyzy4ShfgFE&t=26s&ab_channel=AmericanEnterpriseInstitute

https://www.youtube.com/watch?v=6vc4P6hiW88&t=0s&ab_channel=DadSavesAmerica

https://www.youtube.com/watch?v=-60yYJvztJ8&ab_channel=Dr.BeatriceBeebe

https://janus.ttk.pte.hu/tamop/kaposvari_anyag/jozsef_istvan/a_korai_anya__gyermek_kapcsolat_s_a_ktds_jelentsge.html

https://www.youtube.com/watch?v=N50jY6vWEOM&ab_channel=AmericanEnterpriseInstitute

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A hallgatók ismereteket szereznek az anya-gyermek kapcsolat területén folyó aktuális empirikus kutatásokról. Megismerik a személyiség fejlődésének szakaszaira vonatkozó elméleteket. Ismerik a család hatását a gyermek fejlődésére, a kötődések alakulását és a nevelési stílusokat, valamint a család diszfunkcionális működéséből eredő jelenségeket. Rálátást nyernek a gyermekkorban kezdődő mentális problémákra, a kezelés lehetőségeire.

Megértik és felismerik az összefügéseket a családi/környezeti hatások és a személyiség alakulása között; az elhárítások összefonódása és a karakter alakulása között.  Rálátást szereznek a biológia tényezők és a lelki jelenségek együtt járására. Tudatossá válik, hogy ezek a bonyolult és tartós összefüggések nem változnak meg egykönnyen, utasításra. Új szemszögből nézik a nehezen kezelhető gyermekeket és problémáikat.

Jártasságot szereznek komplex esetelemzések elvégzésében és a vélemény megírásában, valamint a kiscsoportos munkában.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt