Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy a családon belüli kapcsolatok és a gyermek személyiségfejlődésének kölcsönhatásaira összpontosít, célja bemutatni a legfontosabb elméleteket a személyiségről és annak kialakulásáról. Ismertetjük a kötődés sajátosságait a szülő-gyermek kapcsolatban és a különböző nevelési stílusok következményeit. Kitérünk a családi működés rendszerszemléletű modelljére, bemutatjuk a diszfunkcionális működés hatásait, amelyeknek szerepük lehet a gyermek személyiségének alakulásában, és a pszichikus zavarok keletkezésében.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Újabb biológiai elméletek az anya-gyermek interakcióról és ennek hatásairól Beatrice Beebe kutatásaiban. A reziliencia megalapozása az anya-gyermek kapcsolatban.
A személyiségfejlődés megközelítései Freud, Mahler és Erikson elméletében.
A tárgykapcsolat elméletek a személyiség korai fejlődéséről, az elhárítások működéséről. Az elhárítások szerepe a személyiség strukturális fejlődésében.
A család hatásai a magzati fejlődés időszakában; a csecsemő első hetei a családban, korszakok és elképzelések. Az anya postpartum tünetképződésének hatásai a csecsemőre.
Az első életév fejlődési sajátosságai: kogníció és érzelem, a tárgy és a szelf megkülönböztetése. Az érzés által táplált kíváncsiság.
A család hatásai kisgyermekkorban: nevelési stílus és kötődés, a szorongást fokozó nevelési sajátosságok. A szorongás megtartása: a bioni konténer (container) funkció.
Szabályozás, az önállóság támogatása, jutalmazás és büntetés, az énerő fejlődése, a fejlődés nyomon követése és a korai fejlesztés biztosítása.
Az érzelmek kezelése a családban. A gyermek örömképessége. Az érzelemkimutatás és szabályozás alakulása, jellegzetes formái.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Diszfunkcionális családi jelenségek és következményeik: testi és érzelmi elhanyagolás, impulzus kontroll zavar, bántalmazás, abúzus; mentálisan beteg családtag hatásai a gyermek fejlődésére.
A személyiség alakulása egyszülős és mozaik családokban; a parentifikáció felismerése.
Függőségek a családban és hatásuk a gyermekekre. Alkoholista szülők felnőtt gyermekeinek sajátoságai.
Transzgenerációs családi mintázatok
A leggyakoribb pszichikus tünetek, amelyek gyermekkorban kezdődnek
A személyiségzavarok előrejelzése gyermekkorban
A változtatás lehetőségei, a személyiségfejlődéshez kapcsolódó problémák kezelési lehetőségei.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
N.G. Hamilton (1996), Tárgykapcsolat elmélet a gyakorlatban, 1-4 fejezet, 11-25 oldal, Animula Kiadó, Budapest.
S.A, Mitchell, M. J. Black (2000): A modern pszichoanalitikus gondolkodás története, Animula Kiadó, Budapest. 19-44 oldal, 177-183 oldal.
D. W. Winnicott (1965) Az egyén fejlődése és a család, Animula Kiadó, Budapest.
Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva (2005): Neveléslélektan, Osiris Kiadó, Budapest.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Beatrice Beebe, Frank M. Lachmann (2014) The origins of attachment, Infant research and adult treatment, Routledge, New York and London.
N. Kollár Katalin - Szabó Éva (szerk.) (2017): Pedagógusok pszichológiai kézikönyve 1., 3. Osiris, Budapest.
Hanna Segal (1997) Bevezetés Melanie Klein munkásságába, Animula Budapest,1. fejezet
P. Fonagy - M. Target (2005): Pszichoanalitikus elméletek a fejlődési pszichopatológia tükrében, Gondolat Kiadó, Budapest, 10. fejezet.
Ajánlott linkek: letöltve 2025.02.28.
https://www.youtube.com/watch?v=Wyzy4ShfgFE&t=26s&ab_channel=AmericanEnterpriseInstitute
https://www.youtube.com/watch?v=6vc4P6hiW88&t=0s&ab_channel=DadSavesAmerica
https://www.youtube.com/watch?v=-60yYJvztJ8&ab_channel=Dr.BeatriceBeebe
https://janus.ttk.pte.hu/tamop/kaposvari_anyag/jozsef_istvan/a_korai_anya__gyermek_kapcsolat_s_a_ktds_jelentsge.html
https://www.youtube.com/watch?v=N50jY6vWEOM&ab_channel=AmericanEnterpriseInstitute
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgatók ismereteket szereznek az anya-gyermek kapcsolat területén folyó aktuális empirikus kutatásokról. Megismerik a személyiség fejlődésének szakaszaira vonatkozó elméleteket. Ismerik a család hatását a gyermek fejlődésére, a kötődések alakulását és a nevelési stílusokat, valamint a család diszfunkcionális működéséből eredő jelenségeket. Rálátást nyernek a gyermekkorban kezdődő mentális problémákra, a kezelés lehetőségeire.
Megértik és felismerik az összefügéseket a családi/környezeti hatások és a személyiség alakulása között; az elhárítások összefonódása és a karakter alakulása között. Rálátást szereznek a biológia tényezők és a lelki jelenségek együtt járására. Tudatossá válik, hogy ezek a bonyolult és tartós összefüggések nem változnak meg egykönnyen, utasításra. Új szemszögből nézik a nehezen kezelhető gyermekeket és problémáikat.
Jártasságot szereznek komplex esetelemzések elvégzésében és a vélemény megírásában, valamint a kiscsoportos munkában.