Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Családkonzultációs gyakorlat terepen 1.
Tárgy kódja: BMLMC50400M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/40/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Rosta Andrea
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

Az első szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a családkonzultációt, mint szolgáltatást elhelyezni a szociális és gyermekvédelmi ellátások rendszerében, meghatározva a lehetséges helyét, felismerve szerepét, kompetenciáját. Megfigyelőként belelásson a családkonzultáció segítő folyamatba. A terepgyakorlat szorosan kapcsolódik a gyakorlatot kísérő és feldolgozó A családkonzultáció folyamata, helye és szerepe a szociális és gyermekvédelmi ellátásban (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 1.) kurzushoz.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A családkonzulensi munka visszatérő problématerületeinek szakmaelméleti tudásanyaga (kommunikációs- és pszichológiai elméletek, segítő modellek, családterápiás iskolák).

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A családkonzultáció során alkalmazott különféle eljárások, stratégiák, módszerek, eszközök (pl. kommunikációs technikák, mentalizációt segítő módszerek, változási motiváció fejlesztése, non-verbális technikák) megtanulása és biztos gyakorlati alkalmazása.

A gyakorlat során a hallgató megismeri a konzultációs folyamatot nehezítő tényezőket (bizalmatlanság, motiválatlanság, ellenállás stb.), és megtanulja alkalmazni a feloldásukhoz szükséges segítői eszközöket.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Hanna, S.M. (2021). Családterápia a gyakorlatban – A modellek közös építőelemei. Budapest: Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió. (ISBN 9789633311400)

Rostáné Riez, A. (2019). Elmélettől a gyakorlatig. Budapest, HU: Akadémiai. (ISBN 9789634544722)

Adott terepintézmény működésének keretet adó jogszabályok és belső szabályok.

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bagdy, E. (2009). Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek. In É. Kulcsár, Tanácsadás és terápia (pp. 53–77). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (ISBN 9789632840239)

Kurimay, T. (2004). Családterápia és családkonzultáció. Budapest, HU: Coincidencia Kft. (ISBN 9632161394)

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A terepgyakorlat során a hallgató elmélyíti ismereteit és átülteti a gyakorlatba, különös tekintettel a családkonzultáció folyamatának lépéseire, a folyamat során alkalmazott módszerekre, és eszközökre, bővítve ezzel saját eszköztárát. Foglalkozik az első konzultáció szerepével, a kapcsolat építésének feladataival, a megismerés különböző lehetőségeivel, módszereivel és korlátaival, a kapcsolat fenntartásával, a változás elindításával és fenntartásával.

Képessé válik a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel. A gyakorlatban rálát a szakmai etikai és jogi előírásaira és azok gyakorlatára. A családkonzultációs folyamatok reflektálása hozzájárul a hallgatók saját reflektív kapacitásának erősödéséhez, szakmai identitásának fejlődéséhez.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentálhigiénés családkonzulens BMLB-XMCSK mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt