Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A Családkonzultációs gyakorlat terepen 3. című tárgy célja, hogy a hallgatók az általuk választott intézményben tereptanár mellett integrálják az elméleti és gyakorlati ismereteiket, amelyeket az adott intézmény tevékenységi köréhez illeszkedően alkalmaznak is. Az adott időintervallumban az egyéni konzultációs munkájuk folyamatát naplózzák.
A terepgyakorlat szorosan kapcsolódik a gyakorlatot kísérő Esetfeldolgozó szupervízió (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 3.) című kurzushoz, mely a hallgató terepen végzett családkonzulensi munkájának eredményét adó esettanulmány megírását segíti elő.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A családkonzulensi munka visszatérő problématerületeinek szakmaelméleti tudásanyaga (kommunikációs- és pszichológiai elméletek, segítő modellek, családterápiás iskolák).
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A családkonzultáció során alkalmazott különféle eljárások, stratégiák, módszerek, eszközök (pl. kommunikációs technikák, mentalizációt segítő módszerek, változási motiváció fejlesztése, non-verbális technikák) megtanulása és biztos gyakorlati alkalmazása.
A gyakorlat során a hallgató megismeri a konzultációs folyamatot nehezítő tényezőket (bizalmatlanság, motiválatlanság, ellenállás stb.), és megtanulja alkalmazni a feloldásukhoz szükséges segítői eszközöket.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hanna, S.M. (2021). Családterápia a gyakorlatban – A modellek közös építőelemei. Budapest: Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió. (ISBN 9789633311400)
Rostáné Riez, A. (2019). Elmélettől a gyakorlatig. Budapest, HU: Akadémiai. (ISBN 9789634544722)
Adott terepintézmény működésének keretet adó jogszabályok és belső szabályok.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bagdy, E. (2009). Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek. In É. Kulcsár, Tanácsadás és terápia (pp. 53–77). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (ISBN 9789632840239)
Kurimay, T. (2004). Családterápia és családkonzultáció. Budapest, HU: Coincidencia Kft. (ISBN 9632161394)
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A terepgyakorlat során a hallgató elmélyíti ismereteit és átülteti a gyakorlatba, különös tekintettel a családkonzultáció folyamatának lépéseire, a folyamat során alkalmazott módszerekre, és eszközökre, bővítve ezzel saját eszköztárát. Foglalkozik az első konzultáció szerepével, a kapcsolat építésének feladataival, a megismerés különböző lehetőségeivel, módszereivel és korlátaival, a kapcsolat fenntartásával, a változás elindításával és fenntartásával.
Képessé válik a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel. A gyakorlatban rálát a szakmai etikai és jogi előírásaira és azok gyakorlatára. A családkonzultációs folyamatok reflektálása hozzájárul a hallgatók saját reflektív kapacitásának erősödéséhez, szakmai identitásának fejlődéséhez.