Tantárgy adatlapja
A római császárkori leletek változatos és igen jelentős számú csoportját a vallási emlékek jelentik. A római kultúrát és a mindennapi életet, ezek emlékeit a római vallás megismerése és megértése nélkül nem lehet tanulmányozni. Vizsgálatukhoz szükséges a római vallás speciális kódrendszerének, terminológiájának és alapfogalmainak megismerése. Milyen szerepet játszott a vallás a római birodalom lakosságának életében, mennyire válik el az államvallás – a császártisztelet- a magánvallásosságtól? A császárkori vallásos élet, kultuszrendszer merőben eltér a korábbi archaikus vagy köztársaságkori vallásos képzetektől, melyekkel a hallgatók a „Vallási élet a római korban” alapképzéses főkollégium és szeminárium alatt megismerkedhettek. A kurzus során a császárkori vallásos élet fő jellegzetességeit járjuk körbe, megvizsgálva annak nagyon összetett megnyilvánulási formáit a tartományokban, és főként Pannoniában. A hallgatók megismerkednek a különféle rítusokkal és kultuszformákkal és ezek emlékeivel, a politeista római államvallás és a kereszténység tragikus összeütközésével és ennek okaival valamint mindezek emlékeivel.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Rüpke, J (ed.): A Companion to Roman Religion. Blackwell, Oxford, 2007. ISBN 978-1-4051-2943-5
Beard, M. – North, J. – Price, S.: Religions of Rome. vol. I. Cambridge, 1998. ISBN 978-0521316828
Graf, Fr: A mágia a görög-római világban. Bp. 2009. (pp. 87-127) ISBN 978 963 693 015 8
Lipka, M.: Roman Gods. A Conceptual Approach. Leiden, 2009. ISBN 978-9004175037
Tóth I: Pannoniai vallástörténet. Pécs-Budapest, 2015. ISBN 978-963-236-299-1
Ajánlott irodalom:
Bart
us D: Bronzistenek. Római kori figurális bronzplasztika Brigetióban. Komárom, 2015. ISBN ISBN 978-615-5588-03-7, ISSN 1587-5040
Brelich, A: Aquincum vallásos élete. In: Laureae Aquincenses I. Diss. Pann. II: 11. Bp. 1938
Eliade, M.: A szent és a profán. Budapest, 2009. ISBN 978 963 07 8786 4
Köves-Zulauf, Th: Bevezetés a római vallás és monda történetébe. Budapest, 1995. ISBN 963-8458-06-2
Az Olympos mellett. Mágikus hagyományok az Ókori Mediterraneumban. Hellas-Imperium Romanum-Az ókor után I-II. Szerk.: Nagy, Á.M. Budapest, 2013. ISBN 9789636934057
Szabó, Á.: Pannoniciani augures. A szervezett vallási élet principátuskori vezetői. Specimina Nova, Pécs, 2006. ISSN 1788-0890
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jó ismeretekkel rendelkezik tudományterületének és határtudományainak jellemző kutatási kérdéseit, elemzési és értelmezési módszereit illetően.
Általános tájékozottság néhány más tudományterület szakmai problémáiról.
Tájékozottság legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, azok legfontosabb problémaköreinek ismerete.
b) képességei
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.
Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása
, átgondolása.
A régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére megoldási javaslatok tétele, a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikák hatékony alkalmazása.
c) attitűdje
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.