Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Csoportkommunikáció
Tárgy kódja: BMLKM00700M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Andok Mónika
Tárgyleírás:

A kurzus a kommunikációs szintek közül a csoportok kommunikációját mutatja be. Részletesen áttekinti a csoport fogalmával kapcsolatos elgondolásokat humánetológiai, antropológiai, pszichológiai és szociológiai szempontból is. A kurzus során a hallgatók képessé válnak a csoportok és ezzel együtt a csoportkommunikáció szerkezeti elemzésére valamint a csoportfolyamatok dinamikájának felismerésére. Hangsúlyos szerepet kap a félév során az interakcióelemzés (Bales), az alkalmazott szerkezetalkotás és a csoportos döntéshozatal elmélete. A hallgatók betekintést nyernek a csoportfejlődés szakaszaiba, a csoportnormák valamint a csoportkohézió kialakulásába. A kurzus végére a hallgatók képessé válnak a csoportkommunikációs ismereteiket konkrét kommunikációs helyzetek kritikai elemzésében felhasználni.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Csepeli György (1997): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 417-419 ISBN 9789633791 685

Forgács József: 2007 A társas érintkezés pszihológiája Budapest: Kairosz, pp. 318-338. ISBN 9137714 978963

Mérei Ferenc. (1996)  Közösségek rejtett hálózata. Osiris Kiadó, Budapest. pp. 5-131. ISBN 9789633894583

Ajánlott irodalom:

Griffin, Emery: 2001. Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest: Harmat. 216-239. ISBN 9639148520

Rosengren, Karl E.: 2004. Kommunikáció. Budapest: Typotex. 4. fej. 91-127. ISBN 978-9-639279-00-8

Sherif M. (1973) Normaképződás csoport-szituációban. In. Hunyady Gy. (szerk.) Szociálpszichológia. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. ISBN 963463866X

Frey, Lawrence R. (ed.): 2002 New Direction in Group Communications. Sage Publications. I

SBN 9781452216409

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Magas szinten ismeri a legfontosabb társadalomtudományi összefüggéseket.

Elmélyült és értő ismeretei vannak a kommunikáció- és médiatudomány minden fontos területéről, a társadalmi kommunikáció színtereiről, az itt működő intézményekről és ezek működési mechanizmusairól, folyamatairól, ismeri az erre a területre vonatkozó történeti vonatkozásokat.

b) képességei

Képes a szervezeten belüli munkafolyamatokat a felkészültségének megfelelő szinten irányítani, eredményesen együttműködni az intézményen belüli és kívüli partnerekkel, megfelelő szakmai gyakorlat után vezetői munkakört betölteni.

Képes az intézménye, illetve szakmai szervezete számára befogadható és végrehajtható projektek felkutatására, a pályázati és végrehajtási munka irányítására, és a folyamatot koordináló eredményes együttműködésre a partnerekkel.

c) attitűdje

Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait,

Kritikusan viszonyul azokhoz a megközelítésekhez, amelyek korlátozni kívánják a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai kommunikációs színtereken.

Nyitott a szakmai innováció minden formája iránt, befogadó, de nem gondolkodás nélkül elfogadó az elméleti, gyakorlati és módszertani újításokkal szemben.

Bízik saját tudásában és képességeiben, elkötelezett a szakmai elképzelések iránt.

Nyitott és befogadó a társadalomtudományokban most formálódó minőségbiztosítási törekvésekkel szemben, elkötelezetten törekszik ezek saját szervezetben történő alkalmazására és működtetésére.

d) autonómiája és felelőssége

A szervezeti struktúrában elfoglalt helyének me

gfelelő önállósággal és felelősséggel szervezi munkáját és az irányítása alatt dolgozó munkatársak tevékenységét, felelősséggel vállal fel és működtet egyenrangú partneri viszonyokat.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BMLT-XKM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt