Tantárgy adatlapja
A kurzus részletesen foglalkozik a szociálpszichológia egy kiemelt és számos társadalmi kérdést érintő területével: a csoportközi viszonyok témakörével. A szociális identitás és a szelf-kategorizációs elmélet (Tajfel, 1978, Tajfel & Turner, 1979, Turner, Hogg és mtsai, 1987) több évtizede meghatározó elméletei a szociálpszichológiának. Felhívják a figyelmet arra, hogy én-meghatározásunk fontos része az a tudat, hogy különböző társas csoportok (pl. nemzeti, etnikai, nemi csoportok) tagjai vagyunk és ezeknek a csoport-hovatartozásoknak jelentős érzelmi, kognitív és viselkedéses következményei vannak az egyén pszichológiai folyamataira és a csoportok működésére.
A főbb témakörök:
A csoportközi viszonyok területébe tartoznak olyan témák, mint pl. csoportközi konfliktusok és csoportközi megbékélés kérdései, a csoportközi versengés-együttműködés, a sztereotípiák, előítéletek, diszkrimináció keletkezésének feltételei és meghatározó tényezői, a csoportközi elfogultság megnyilvánulásai, a társadalmi kategorizáció kérdései: a kisebbségi vagy negatív csoporttagság, a deviáns csoporttagok kezelése, stb. A kurzus során különös hangsúlyt fektetünk a csoportközi viszonyok vizsgálatában alkalmazott kérdőívek, tesztek és egyéb vizsgálati eljárások megismerésére és az aktuális kutatási kérdések megvitatására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Tajfel, H., Turner, J. C. (1979) An integrative theory of intergroup conflict. In Austin, W. G., Worchel, S. (eds) The social psychology of intergroup relations. 33–47. Brooks, Cole, Monterey, CA.
Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher S. D., Wetherell, M. S. (1987) Rediscovering the social group: a self-categorization theory. Basil Blackwell, Oxford and New York.
Doise, W. (1978) Groups and Individuals: Explanations in Social Psychology. Cambridge: Cambridge Univ. Press.
Hamilton, D. L., ed. (1981) Cognitive Processes in Stereotyping and Intergroup Behavior. Hillsdale, NJ: Erlbaum. ISBN 978-0898590814
Ajánlott irodalom:
Sherif, M. (1966). Group Conflict and Cooperation. London: Routledge & Kegan Paul.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
Ismeri azokat a hagyományos és elektronikus forráskeresési eljárásokat, keresőprogramokat, katalógusokat, amelyek relevánsak a pszichológia szakterületén.
b) képességei
Képes adatok önálló elemzésére és új összefüggések feltárására.
Képes a pszichológia módszertani eszközeivel a kulturális jelenségek történeti elemzésére.
c) attitűdje
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Elkötelezetten fejleszti tudását, lépést tart szakterületének fejlődésével.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját és az általa vezetett csoport produktumaiért.