Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy az interperszonális viszonyok szerveződésével és a csoportfolyamatokkal foglalkozik.
Fő célkitűzése az egyének között és a csoportokban zajló interakciós folyamatok szabályszerűségének elemzése. Az empirikus megközelítések bemutatása mellett kitér azokra az elméletekre is, amelyek a felmutatott jelenségek elméleti magyarázatára születtek.
Tárgyalja a tömegek viselkedésének korábbi és újabb, empirikus alapokon nyugvó felfogását.
A személyek közötti vonzalom meghatározó tényezői mellett elemzi a csoportok informális struktúrájának és kommunikációs viszonyainak hatásait Moreno és Mérei felfogásában.
Foglalkozik a csoportok idői alakulásának szabályszerűségeivel, a csoportban és a csoportok között megjelenő konfliktusok, és azok feloldásának kérdéseivel.
Tárgyalja az egyén és a csoport viselkedését befolyásoló normák alakulását, a konformizmus és a tekintélynek való engedelmesség elméleteit.
Megvizsgálja, hogyan hat a teljesítményre a csoport, mely tényezők segítik és hátráltatják a csoportos teljesítményt, hogyan és milyen eredménnyel hoz döntéseket a csoport.
A hatalom és vezetés kérdéseit mind az egyén, mind a csoport szemszögéből vizsgálat tárgyává teszi.
Elemzi az agresszió és a proszociális viselkedés megnyilvánulásának előzményeit és következményeit.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A csoportlélektan technikák tantárgy során elsajátítandó elméleti ismeretek között szerepel a csoportdinamika alapelveinek megértése, a csoportok fejlődési szakaszainak ismerete, a csoporton belüli interakciók és szerepek elemzése, a konfliktusok kezelése, valamint a csoportvezetés és motiváció pszichológiai aspektusainak vizsgálata. A tantárgy célja, hogy a hallgatók megértsék a csoportok működését és hatékonyan alkalmazzák a különböző technikákat a csoportok irányításában és fejlesztésében.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A csoportlélektan technikák tantárgy gyakorlati ismeretei közé tartozik a csoportdinamika megfigyelése és értelmezése, valamint a hatékony csoportvezetési módszerek elsajátítása. A hallgatók megtanulják facilitálni a csoportfolyamatokat, és támogatni az együttműködés fejlődését. Gyakorolják az empátiát, az aktív figyelmet és a visszajelzésadás különféle formáit. Emellett reflektálnak saját csoportszerepükre és személyes hatásukra a közösségben.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Smith E.R., Mackie D.M., Claypool, H.M.: Szociálpszichológia, ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2016. ISBN 9789633122518
Hewstone, M., Stroebe W. (szerk.): Szociálpszichológia (európai szemszögből), Akadémiai Kiadó, Budapest, 2007. (kijelölt fejezetek) ISBN 9789630585101
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Aronson, E. (2008): A társas lény. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630586283
Pataki Ferenc (szerk.): Csoportlélektan, Gondolat Kiadó, Budapest, 1969, 1980. (Kijelölt fejezetek) ISBN 9632808053
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A résztvevők megértik a csoportdinamikák alapelveit és működését. Képesnek a csoporton belüli interakciók elemzésére és értékelésére. Felismerik a különböző csoportlélektani modelleket, azokat nagy biztonsággal képesek alkalmazni, különös tekintettel a konfliktusok kezelésére, valamint azok megelőzésére. Kommunikációs készségeik magasabb szintre kerülnek, amelynek köszönhetően képessé válnak csoportok normáinak kialakítására és fenntartására. A csoportteljesítmény mérésére és értékelésére alkalmas eszközök használatát is elsajátítják készségszinten. A tréning során szerzett tudást képesek a gyakorlatban, azaz a for profit és a non profit szférában is hasznosítani. Összegezve képessé válnak csoportok alakítására, működtetésére és fejlesztésére.