Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a csoportok működésének alapvető mechanizmusaival, a csoportok jellegzetes működésmódjaival, dinamikájával és saját élményben megtapasztalják a csoportok működését és képesek legyenek egyszerű szocioterápiás csoportok vezetésére.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a csoport fogalmával, a csoportok működésének alapvető mechanizmusaival, a csoportok működésének leírásával foglalkozó legfontosabb lélektani irányzatokkal, a csoportok jellegzetes működésmódjaival, dinamikájával (pl. csoportos döntéshozatal, csoportok életciklusai stb.).
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Megismerkednek a csoporthelyzetekre épülő segítő (terápiás és fejlesztési célú) beavatkozások működésével, néhány konkrét csoportmódszerrel (saját élményű gyakorlatokon keresztül), amelyben különböző csoportbeli szerepek helyzetgyakorlatokon keresztüli megismerésére, megtapasztalására is sor kerül. Az alkalmazási területek közül betekintést nyerhetnek a szociális munka során alkalmazott csoportmódszerekbe, és néhány rehabilitációs célú szocioterápás eljárásba is.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Aronson, J., & Aronson, E. (2023). A társas lény. HVG Kiadó Zrt. Budapest. 2023. ISBN 9789635652716
Csepeli, Gy. (2006) Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest. 2006. ISBN 9789633898147
Mérei, F. (1988). Közösségek rejtett hálózata: A szociometriai értelmezés. Osiris Kiadó. Budapest. ISBN 9633894581
Karterud, S. (2017). Mentalizációalapú csoportterápia (MBT-G). Elméleti, klinikai és kutatási kézikönyv. Oriold kiadó. Budapest. 2017. ISBN 978 615 5443 68 8
Pataki, É. (2010) Szociális munka csoportokkal. Módszertani kézikönyv. Szociotéka. Debrecen. 2010. ISBN 978-963-473-437-6
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Karterud, S. (2018). A high-quality mentalization-based group therapy session. Group Analysis, 51(1), 18-43. https://doi.org/10.1177/0533316417750986
Williamson, J., & Robinson, M. (2006). Psychosocial interventions, or integrated programming for well-being. Intervention, 4(1), 4-25.
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A saját élményű csoportmunka során kifejezett figyelmet fordítunk a mentalizációs készség fejlesztésére, mások és önmagunk érzelmeinek felismerésére. Ez egészül ki a csoportfolyamatok megismerésével és a segítő technikák elsajátításával. Igy technikailag képzett és empátiás szakemberekké válnak, akik tisztában vannak a csoportszintű beavatkozások lehetőségeivel, ismerik saját kompetenciáikat és annak határait.