Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Csoportok, szervezetek krízispszichológiája
Tárgy kódja: BT-KISZ-0050
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Pszichológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Sebestyén Árpád
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

A kurzus áttekintést nyújt a csoportok, közösségek krízispszichológiájának szakmai területéről. A tárgy részletesen foglalkozik a krízispszichológia specifikumával a mentőszolgálatnál, a rendőrségen, a katasztrófavédelemnél, a büntetés-végrehajtásnál és a polgárőr segítő munkájával. A kurzus segítséget nyújt abban, hogy a képzésen résztvevők megismerjék a szervezetek, szakszolgálatok krízisintervenciós tevékenységét, képesek legyenek azonosítani a szervezeti- és csoportkrízishelyzetek specifikumait és alkalmazni azokhoz megfelelő intervenciós stratégiákat és eszközöket.

Főbb témakörök:

1. Krízispszichológia a szervezeteknél:

A krízispszichológia jelentősége és szerepe a különböző szervezetekben

Az egyes szervezetek specifikumai és kihívásai a krízishelyzetek kezelésében

A csoportdinamika és a vezetés szerepe a krízishelyzetek megoldásában

2. Mentőszolgálatnál:

Az akut stresszhelyzetek specifikumai a mentőszolgálatnál

Az érintett csoportok és közösségek reakciói és megküzdési stratégiái

Az elsődleges intervenciós lehetőségek és eszközök

3. Rendőrségen:

A rendőrségi munka pszichológiai kihívásai és a krízishelyzetek gyakorisága

Az érintett személyek pszichológiai szükségletei és támogatási lehetőségek

A rendőrségi pszichológiai intervenciós stratégiák és protokollok

4. Katasztrófavédelemnél:

A katasztrófavédelmi beavatkozások pszichológiai aspektusai

A csoportok dinamikája és a krízisreagálás hatékonysága

A szervezeti és egyéni szintű támogatási lehetőségek

5. Büntetés-végrehajtásnál és polgárőr segítő munka esetén:

A börtönkörnyezet pszichológiai hatásai és a krízis kezelési stratégiák

A polgárőr segítő munkájának pszichológiai kihívásai és lehetőségei

A szociális kapcsolatok és a támogató közösségek szerepe a krízisidőszakban

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Mitchell, J. T. (2016). Stress in Emergency Personnel. In: Fink, G. (ed.) Stress: Concepts, Cognition, Emotion and Behavior. Handbook of Stress Series, Volume 1. Cambridge: Academic Press, Elsevier, 385-391.

Salama, P (2003). The Psychological Health of Relief Workers: Some Practical Suggestions. Concern Worldwide (online) http://odihpn.org/magazine/the-psychological-health-of-relief-workers-some-practical-suggestions/

Ajánlott irodalom:

Jacobson, J. M. (2006). Compassion Fatigue, Compassion Satisfaction and Burnout: Reactions Amond Employee Assistance Professionals Providing Workplace Crisis Intervention and Disaster Management Services. Journal of Workplace Behavioral Health, 21, 3-4.

Sebestyen A, & Kovacs Zs. (2020). Importance of disaster crisis intervenction to survivors and rescue and relief workers in disaster management. In. Molnar A. (ed.) First Conference on Effective Response. Budapest: Hungarian Red Cross.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.

A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.

b) képességei

Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.

Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.

c) attitűdje

Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.

Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.

d) autonómia és felelősség

Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.

Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.

Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátosságait

 

 

 

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

krízisintervenciós szakpszichológus BSLB-XKISZ szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt