Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A kurzus áttekintést nyújt a csoportok, közösségek krízispszichológiájának szakmai területéről. A tárgy részletesen foglalkozik a krízispszichológia specifikumával a mentőszolgálatnál, a rendőrségen, a katasztrófavédelemnél, a büntetés-végrehajtásnál és a polgárőr segítő munkájával. A kurzus segítséget nyújt abban, hogy a képzésen résztvevők megismerjék a szervezetek, szakszolgálatok krízisintervenciós tevékenységét, képesek legyenek azonosítani a szervezeti- és csoportkrízishelyzetek specifikumait és alkalmazni azokhoz megfelelő intervenciós stratégiákat és eszközöket.
Főbb témakörök:
1. Krízispszichológia a szervezeteknél:
A krízispszichológia jelentősége és szerepe a különböző szervezetekben
Az egyes szervezetek specifikumai és kihívásai a krízishelyzetek kezelésében
A csoportdinamika és a vezetés szerepe a krízishelyzetek megoldásában
2. Mentőszolgálatnál:
Az akut stresszhelyzetek specifikumai a mentőszolgálatnál
Az érintett csoportok és közösségek reakciói és megküzdési stratégiái
Az elsődleges intervenciós lehetőségek és eszközök
3. Rendőrségen:
A rendőrségi munka pszichológiai kihívásai és a krízishelyzetek gyakorisága
Az érintett személyek pszichológiai szükségletei és támogatási lehetőségek
A rendőrségi pszichológiai intervenciós stratégiák és protokollok
4. Katasztrófavédelemnél:
A katasztrófavédelmi beavatkozások pszichológiai aspektusai
A csoportok dinamikája és a krízisreagálás hatékonysága
A szervezeti és egyéni szintű támogatási lehetőségek
5. Büntetés-végrehajtásnál és polgárőr segítő munka esetén:
A börtönkörnyezet pszichológiai hatásai és a krízis kezelési stratégiák
A polgárőr segítő munkájának pszichológiai kihívásai és lehetőségei
A szociális kapcsolatok és a támogató közösségek szerepe a krízisidőszakban
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Mitchell, J. T. (2016). Stress in Emergency Personnel. In: Fink, G. (ed.) Stress: Concepts, Cognition, Emotion and Behavior. Handbook of Stress Series, Volume 1. Cambridge: Academic Press, Elsevier, 385-391.
Salama, P (2003). The Psychological Health of Relief Workers: Some Practical Suggestions. Concern Worldwide (online) http://odihpn.org/magazine/the-psychological-health-of-relief-workers-some-practical-suggestions/
Ajánlott irodalom:
Jacobson, J. M. (2006). Compassion Fatigue, Compassion Satisfaction and Burnout: Reactions Amond Employee Assistance Professionals Providing Workplace Crisis Intervention and Disaster Management Services. Journal of Workplace Behavioral Health, 21, 3-4.
Sebestyen A, & Kovacs Zs. (2020). Importance of disaster crisis intervenction to survivors and rescue and relief workers in disaster management. In. Molnar A. (ed.) First Conference on Effective Response. Budapest: Hungarian Red Cross.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A pszichés egyéni és társas krízisek, a krízispszichológia alapjainak megismerése.
A szakterület és kapcsolódó ismeretanyagának megszerzése
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet elsajátítása.
b) képességei
Az alkalmazott módszerek hatékony alkalmazás szintjén történő elsajátítása.
Társterületek szakembereivel való hatékony szakmai együttműködés képességének megszerzése.
c) attitűdje
Munkavégzése során törekszik a helyzet minél gazdagabb, több perspektívát figyelembe vevő és mélyebb átlátására.
Prevenciós-intervenciós-reintegrációs/rehabilitációs-utógondozás fókuszú rendszerszemlélet attitűdjének kifejlesztése.
d) autonómia és felelősség
Egész szakmai pályafutása során folyamatos jelleggel törekszik a szakterületi tudásgyarapításra.
Feladatának tartja, hogy a gyakorlati munkavégzéshez szükséges kompetenciáit bővítse és fejlessze.
Tiszteletben tartja más tudományágak elméleti és módszertani sajátosságait