Tantárgy adatlapja
Az előadások a modern régészeti kutatások publikálásának módszertani és gyakorlati ismereteit tekintik át. A kurzus célja, hogy a hallgatók tisztában legyenek a tudományos értekezés kereteivel és lehetőségeivel, s választott szakdolgozati témájuk bemutatása során azt a lehető legszélesebb mértékben ki tudják használni a tudományos közlés nyújtotta lehetőségeket.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Umberto Eco: How to Write Thesis. MIT Press, Cambridge, 2015. ISBN 9780262527132
Gyurgyák János: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. Budapest, Osiris, 1996. ISBN 9789633897140
Klaus Poenicke: Wie verfasst man wissenschaftliche Arbeiten? - Ein Leitfaden vom ersten Studiensemester bis zur Promotion. Taschenbuch. Bibliographisches Institut & F.A. Brockhaus, 1988. ISBN 3411027517
Ajánlott irodalom:
Matthias Karmasin ? Rainer Ribing: Die Gestaltung wissenschaftlicher Arbeiten: Ein Leitfaden für Seminararbeiten, Bachelor-, Master- und Magisterarbeiten, Diplomarbeiten und Dissertationen. UTB Verlag. ISBN 9783825227746
Ulrike Pospiech: Wie schreibt man wissenschaftliche Arbeiten? Alles Wichtige von der Planung bis zum fertigen Text. Duden ? Ratgeber. ISBN 9783411747115
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában ú
;j tudományos eredményt ér el.
A szakdolgozat megírásának és a tudományos közlés formai szabályainak elsajátítása.
b) képességei
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
A szakdolgozatírás formai követelményeinek megismerése és alkalmazása.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszi
k szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.