Tantárgy adatlapja
A szeminárium célja: a diplomamunka megírása előtt álló hallgatóság számára, rendszerezett módon áttekinteni azokat a nehézségeket, amelyeket egy régészeti, rend szerint anyagközlésen alapuló, disszertáció jellegű elemzés elkészítése jelent. Első helyen a régészeti anyagfelvétel gyakorlati lépéseit tekintjük, illetve ismételjük át. Ezt követik az elemzés egyes fázisainak az ismertetései, különös tekintettel arra, milyen értelmezési problémákkal lehet, illetve kell szembesülni. A végső fázisban a disszertáció írása során jelentkező gyakorlati nehézségekről szólunk, szintén jórészt az ismétlés és a tudásanyag elmélyítése célzatával. Ilyenek pl. a szöveg- illetve képszerkesztők használatának egyes csapdahelyzetei. Annak érdekében, hogy a készülő disszertáció terjedelmében, szerkezetében, illetve külalakjában is megfeleljen a formai követelményeknek.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bóna István: A honfoglaló magyarság régészeti hagyatékának társadalomtörténeti tanulságai. Magyar Tudomány, 1997. (pp.1451–1461.) ISSN 0025-0325
Frank, Siegmund: Ethnische und kulturelle Gruppen im frühen Mittelalter aus archäologischer Sicht. In: Kulturraum und Territorialität. Szerk.: D. Krause / O. Nakonitz. Rahden. 2009. (pp. 143-158.)
ISBN 978-3-89646-443-9
Langó Péter: A Kárpát-medence 10. századi emlékanyagának kutatása mint nemzeti régészet. Kutatástörténeti áttekintés. Korall 24–25., 2006. (pp.89–117, 300) ISSN 1586-2410
Ajánlott irodalom:
Takács Miklós: Die Chronologie der Siedlungen und besonders der Siedlungskeramik des Karpatenbeckens des 8.-11. Jahrhunderts. In: Die Archäologie der frühen Ungarn. Choronologie, Technologie und Merthodik. Ed.: Bendeguz. Tobias. Mainz, 2012. (pp.145–166.) ISBN 978-3-7954-2718-4
Takács Miklós: Die ungarische Staatsgründung als Modellwechsel und/oder möglicher Akkulturationsprozess. Die Aussagekraft der archäologischen Funde und Befunde. In: Akkulturation im Mittelalter. Hrsg.: Härtel, Reinhard. VORTRÄGE UND FORSCHUNGEN LXXVIII. Jan Thorbecke Verlag, 2014. (pp. 165–205.) ISBN 978-3-7995-6878-4
Alistair Barclay, David Knight et alii: A Standard for Pottery. Studies in Archaeology. 2016. ISBN 0 9506105 9 3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Szakterületének legalább egy résztémájában elmélyült ismeretekkel rendelkezik, és szakdolgozatában új tudományos eredményt ér el.
Elmélyül a szakdolgozat elkészítésének egyes fázisairól, az anyagfelvételtől az elemzés lehetséges módozatain át, az elkészítés gyakorlati lépéseiig.
Az által is bővül, hogy rendszerezve átismétel egy sor olyan elméleti és gyakorlati lépést, amelyet képzése során jó eséllyel már megismert.
b) képességei
Képes önállóan, vagy egy kutatócsoport tagjaként a felderített, vagy feltárt régészeti jelenség és leletanyag tudományos feldolgozására.
Képes múzeumi gyűjtemények kezelésére, gyűjteményezésre, leltározásra, feldolgozásra, adatbázisok készítésére.
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Saját szakterületén képes a kulturális jelenségek és folyamatok elemzésére, az egymással kapcsolatban álló, és egymásra épülő közösségek és társadalmak megformálódásának és működésének kritikai értelmezésére.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettud&oa
cute;sokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
Képességeik növekednek egy nagy terjedelmű analízis (disszertáció) elkészítésének a módjáról.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik a régészeti szakma iránt.
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Speciális szakmai érdeklődése elmélyült, megszilárdult.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja résztémájának szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Önműveléssel, önfejlesztéssel folyamatosan törekszik szakmai nyelvtudásának elmélyítésére, új képességek kialakítására, képzési területük belső törvényszerűségei megértésének elmélyítésére.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális be&aa
cute;gyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Munkája során kezdeményezi a nemzetközi szakmai közösségekkel, vitapartnerekkel való kooperációt.
Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben.
Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait.
Etikai és szakmai felelősséget vállal saját, és az általa vezetett csoport produktumaiért.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.