Tantárgy adatlapja
A stúdium
egyrészt a dráma- és színjátéktanár által követett pedagógiát, másrészt a
drámaóra módszertanát kívánja körbejárni, különös tekintettel a drámatanár
sajátos, facilitátori szerepkörére, ill. a szerepbe lépő drámatanárra. Az
óratartáson kívül kitér az óratervezés folyamatára, az elvégzett munka
értékelésére, és a tanárok sajátos továbbképzési lehetőségeire. A stúdium az
iskola és a színház világa közötti átjárás fontosságát is előtérbe
szándékozik állítani. 1. A drámaóra objektív keretei:
terem, létszám, életkor, kellékek 2. A drámaóra szubjektív keretei:
a drámatanári személyiség: szaktudás és képességek 3. A sajátos tanár-diák viszony,
kerettávolság 4. A drámatanári „óvatos” és
„ravasz” nyelvhasználat, kérdéskultúra 5. A tanári szerepbe lépés 6. Az oktatási-nevelési cél által
meghatározott óratervezés folyamata: fókusz és konvenciók 7. A drámaóra hosszanti
keresztmetszete: egyeztető, megjelenítési és értékelő szakasz 8. Óravezetés: A koncentráció
elérése, játékbátorság – és biztonság, beszédre késztetés 9. Óravezetés: A személyes
bevonódás és szerepbe léptetés technikái 10. Csoportépítés és alkotómunka,
értékelés módjai 11. Színházismereti gyakorlatok I. 12. Színházismereti gyakorlatok
II. 13. A dráma- és színjátéktanár
pedagógiai elvei, továbbképzése |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. O’NEIL, Cecily –LAMBERT, Alan: Drámatanítás. In: KAPOSI László
(szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv.
Magyar Drámapedagógiai Társaság, Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp.,
1995. 219-238. o. ISBN 978-963-8457-26-4 2. MORGAN, Norah –SAXTON, Juliana:
A személyes bevonódás szintjeinek
osztályozása. In: 3. KAPOSI László (szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv. Magyar Drámapedagógiai Társaság,
Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995. 213-218. o. ISBN 978-963-
8457-26-4 3. KÖRÖMI Gábor: Drámapedagógusok az oktatásban. In:
ECK Júlia – KAPOSI József – 4. TRENCSÉNYI László (szerk.): Pedagógia – Színház – Nevelés.
Szöveggyűjtemény középhaladóknak. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet,
Bp., 2016. 159-179. o. ISBN 978-963-4360-83-4 Ajánlott
irodalom: 1. ACZÉL Petra: Új retorika. Kalligram
K. Pozsony, 2009. ISBN: 9788081010538 2. MARLOK Zsuzsa: Dramatikus szemlélet a nyelvtanárképzésben
– és továbbképzésben. PhD (Doktori) Értekezés, Veszprém, 2004. URL: konyvtar.unipannon.hu/…/Karacsne_Marlok_Zsuzsanna_dissertation.pdf 3. ZALAY Szabolcs: A megértés élménye. A konstruktív
drámapedagógia alternatív áramlata. Pannon Egyetem. Pécs, 2010. ISBN: 978
963 642 332 2 4. Cziboly
Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.) 5. Szauder Erik: Akciókutatás és drámatanítás DPM
2004/2 6. Zalay Szabolcs (2006): Konstruktivizmus és drámapedagógia.
Iskolakultúra, 2006/1. Pécs |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A foglalkozás tervezése: a
különböző drámamódok, játék- és munkaformák, drámamodellek kiválasztása és
alkalmazása. A drámás tevékenység és a
csoportmunka irányítása. b) képessége Csoportban, csoporttal való
foglalkozáshoz szükséges érzékenység, találékonyság és rugalmasság
fejlesztésére való törekvés. A személyre szabott
nevelési-tanítási folyamat tervezése, szervezése, ellenőrzése c)
attitűdje Elkötelezettebb lesz a feladatok
megoldásában, a tevékenységközpontú pedagógiai gyakorlat alkalmazásában. |