Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Drámafoglalkozások az iskolában
Tárgy kódja: BONDS03100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Eck Júlia
Tárgyleírás:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az iskola keretein belül megvalósítható, drámás eszköztár mozgósításával járó feladatkörökről, lehetőségekről. Átlássák a drámatanári feladatkör összetett kötelezettségeit és lehetőségeit, a tanár-diák kapcsolat specialitását, felismerjék, hogy az iskolában a dráma milyen helyzetekben, alkalmakkor segítheti az oktatási és nevelési folyamatokat.

1. Az alkalmazott dráma helye, feladatai és lehetőségei az iskolában

2. Drámajátékos módszertan a tantárgypedagógiákban

3. Készség- és képességfejlesztés, közösségépítés, együttműködési képesség erősítése különböző helyzetekben

4. Dráma a kreatív emlékezés, ünnepek alkalmával

5. Drámafoglalkozások az iskolai színjátékos események során

6. Szabadidős tevékenységek, délutáni foglalkozások, táborok és a drámaját

ék

7. Dráma az önálló alkotómunka előhívására

8. Drámajáték a színház- és drámatörténet, színház- és drámaelméleti ismeretek tanításakor

9. Drámajátékkal az osztályfőnöki órán

10. Drámaórák az iskolában

11. Prevenciós célú drámaórák

12. Drámaversenyek, dráma érettségi vizsga

13. A dráma, mint pedagógiai stratégia az iskolai munkában, oktatásban, nevelésben

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)<

/p>

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Drámajátékok. Helikon Kiadó. Budapest, 2015. ISBN 978-963-227-739-4

2. Eck Júlia: Drámajáték a középiskolai irodalomórán. Protea Kulturális Egyesület. Budapest, 2015. ISBN 978-963-88638-7-4

3. Nemzeti alaptantervek és Kerettantervek 1995, 2001, 2003, 2011

4. Körömi Gábor: Tábori szabadidős játékaink. in: Iskolakultúra, 2017. 1-12. 121-135.o.

5. Schmidt Katalin Ágnes: Képzőművészeti alkotások felhasználása az idegennyelv-oktatásban a drámapedagógia eszköztárának segítségével. in: Iskolakultúra, 2017. 1-12. 144-155.o.

6. Bethlenfalvy Ádám (2015): Alkalmazott színház. A drámapedagógia és színházi nevelés

különböző formáinak bemutatása. In: Bodnár Gábor és Szentgyörgyi Rudolf

(szerk.): Szakpedagógiai körkép. Művészetpedagógiai tanulmányok,

n>ELTE, Budapest, p. 79–95. URL: http://metodika.btk.elte.hu/file/TAMOP_BTK_BMK_4.pdf.

7. Cziboly   Ádám (szerk.) (2010): DICE – a kocka el van vetve. DICE Konzorcium, on http://www.dramanetwork.eu/file/DICE_kutatasi_eredmenyek.pdf (2017.04.16.)

Ajánlott szakirodalom:

1. Sándor Zsuzsa: Irodalmi művek feldolgozása drámajátékkal. Candy Kiadó. Veszprém, 2001. ISBN 963-8593-55-5

2. Perényi Balázs: Improvizációs gyakorlatok. Kézikönyv amatőr színtársulatok részére. Zetna Kiadó. 2009. ISBN 9788686-469205

3. Golden Dániel (2016): A színház mint eszköz a dramatikus nevelésben. In: Görcsi Péter, P. Müller Péter, Pandur Petra, Rosner Krisztina (szerk.): A színpadon túl. A alkalmazott színház és környéke. Kronosz. Pécs, p. 57–69.

4. Novák Géza Máté (2016): Dráma és pedagógia. A drámapedagógia aktuális kérdéseiről in: Neveléstudomány 2016/2

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

Ismerjék meg a különböző, köznevelésben alkalmazható drámajátékos tevékenységi lehetőségeket, ezek jellemzőit, funkcióját, oktatási és nevelési céljait

b) képessége

Rendelkezzenek ezek alkalmazásához szükséges drámapedagógus-kompetenciákkal, és ezeket legyenek képesek alkotó módon a gyakorlatban alkalmazni.

c) attitűdje

Nyitottabbá válnak az iskolai nevelési, fejlesztési

feladatok megoldására, és növekszik vállalkozási kedvük a problémás helyzetek értelmezésében, feldolgozásában.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
szechenyi-img-alt