Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Drámajátékos alapozó gyakorlatok 1.
Tárgy kódja: BONDS00300
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Tölgyessy Zsuzsanna
Tárgyleírás:

A tárgy célja:

A kurzus célja, hogy a hallgatók gyakorlatban megismerjék az alapvető drámajátékokat, és tapasztalatot szerezzenek ezek alkalmazásáról a különböző nevelési folyamatokban.

A tantárgy célja az is, hogy a hallgatók képet kapjanak a dramatikus módszerek, technikák alkalmazásáról különböző tantárgyak tanításában (magyar nyelv és irodalom, idegen nyelv, történelem).

1. Érzékelő gyakorlatok (látás, hallás).

2. Érzékelő gyakorlatok (ízlelés, szaglás, tapintás).

3. Fantázia játékok.

4. Ritmusjátékok 1.

5. Ritmusjátékok 2.

6. Ügyességi játékok.

7. Térhasználati játékok.

8. Tárgyjátékok.

9. Utánzó játékok 1.

10. Utánzó játékok 2.

11. Koncentrációs játékok 1.

12. Koncentrációs játékok 2.

13. A játékbátorság fejlesztésének eszközei.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

1. Gabnai Katalin: Drámajátékok – bevezetés a drámapedagógiába. Helikon Kiadó. Budapest, 1999. ISBN 963 208 599

2. Bolton, Gavin: A tanítási dráma elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 112 p. ISBN 963-8457-04-X

3. Drámapedagógiai olvasókönyv. Szerk. Kaposi László, II. Kerületi Kulturális Közhasznú Nonprofit Kft. Budapest, 2013. 192 p. ISBN 978-963-8457-26-4

Ajánlott szakirodalom:

1. Gabnai Katalin: Színházas könyv. Helikon Kiadó. Budapest, 2012. 402 p. ISBN 9789632272979

2. Duró Győző-Nánay István: Dramaturgiai olvasókönyv. Marczibányi Téri Művelődési Központ, Budapest, 1993. 160 p. ISBN: 0729000182102

3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság. 1994. 133 p. ISBN 963 8457 05 8

4. Pinczésné Dr. Palásthy Ildikó: Dráma, pedagógia, pszichológia. Pedellus Könyvkiadó. Budapest 2003. ISBN 9639396338

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

A hallgatók ismerjék fel a drámapedagógia pszichológiai vonatkozásait és az egyes drámajátékok fejlesztési sajátosságait.

A hallgatók ismerjék meg a drámapedagógia alkalmazásának iskolai lehetőségeit pl. konfliktusok megoldásában.

b) képessége

A hallgatók legyenek képesek egyszerűbb drámajátékok közösségben történő bemutatására és alakuljon ki bennük az együttjátszás igénye.

A hallgatók legyenek képesek aktivitásra motiválni a diákokat különböző drámajátékok segítségével.

c) attitűdje

Empatikusabbá válnak, és jobban figyelembe veszik a másik ember problémáit, élethelyzetét.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
szechenyi-img-alt