Tantárgy adatlapja
A kurzus megismerteti a hallgatót a drámapedagógia fogalmával, céljával, a dramatikus tevékenységek felosztásával. Továbbá a drámapedagógiához kapcsolódó gyakorlatok, szabályjátékok fajtáival és az egyes típusok jellemzőivel, valamint a játéksorok tervezésének szempontjaival.
A kurzus célja a hallgatók drámapedagógiával kapcsolatos elméleti ismereteinek elmélyítése és kiszélesítése, a drámapedagógia történetének, elméletének és kutatásmódszertanának megismertetése, illetve segíti a drámajáték beépítésének lehetőségeit a szociálpedagógus hallgatók munkájába.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
BOLTON, Gavin, A tanítási dráma elmélete, Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1994. ISBN 963-8457-04-X
SZ. PALLAI Ágnes, Drámapedagógiáról (nem csak) óvodapedagógusoknak, In: JANURIK Tamás (főszerk.), Hivatás és mesterség: Óvodapedagógusok Konferenciája 2001, Kecskemét, Kecskeméti Főiskola TFK, 2002. p. 73-95., ISBN 963-7294-36-8
TOLNAI Mária, Dráma és nevelés, Budapest, Korona, 1994. ISBN 963-8153-35-0
DEBRECZENI Tibor, Drámapedagógiai órák, Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1994. ISBN 963-7294-14-7
KAPOSI László (szerk.), Drámapedagógiai olvasókönyv, Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1995. ISBN 963-8457-07-4
KAPOSI László (szerk.), Színház és dráma a tanításban (TIE), Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1995. ISB
N 963-8457-08-2
NEELANDS, Jonothan, Dráma a tanulás szolgálatában, Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1994. ISBN 963-8457-05-8
SZAUDER Erik (szerk.), Dráma – Oktatás – Nevelés, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 1994. ISBN 963-18-3774-2
Ajánlott irodalom:
KAPOSI László (szerk.), Drámafoglalkozások gyerekeknek, fiataloknak, Budapest, Magyar Művelődési Intézet, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1999. ISBN 963-03-7311-4
KAPOSI László (szerk.), Drámajáték óvodásoknak, Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 2001. ISBN 963-0087839-2
ECK Júlia, Drámajáték a középiskolai irodalomórán, Budapest, Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, 2000. ISBN 963-9000-16-7
ELŐD Nóra, Drámajátékok – Multikultúra, Budapest, Másképp Alapítvány, 1997. ISBN 963-03-4889-6
TRENCSÉNYI László (szerk.), Reformpedagógiai olvasókönyv, Budapest, Magyar Drámapedagógiai Társaság, 1993.
GABNAI Katalin, Drámajátékok, Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. ISBN 963-8457-01-5
A Drámapedagógiai Magazin számai
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
b) képességei
Képes a különböző helyzetű gyermekek, fiatalok és csoportjai, családja, valamint pedagógusai számára szakszerű szolgáltatásnyújtásra a nevelés, oktatás, szabadidő-pedagógia, szociálpedagógia, szociális munka korszerű eszközeivel, továbbá ezeknek a folyamatoknak a tervezésére, kivitelezésére és elemzésére.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
class="cs602B4D4">c) attitűdje
Projektalapú és együttműködésre épülő munkavégzés mellett elkötelezett, és értékeli a közös munkához való egyéni hozzájárulást.
A szociálpedagógiai munkáját elkötelezetten, szakmai igényességgel és minőségtudattal végzi.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Szakmai és társadalmi fórumokon szuverén szereplőként jeleníti meg nézeteit, felelősen képviseli szervezeti egységét és szakmai csoportját