Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A hallgatók sokoldalúan megismerjék a drámapedagógiát mint pedagógiai
módszert és feldolgozzák a különböző drámajáték-típusok pedagógiai
aspektusait, különös tekintettel a diákok kreativitásának és
kommunikációjának fejlesztése érdekében. A tantárgy célja továbbá, hogy a drámapedagógia elméletét a gyakorlatba
is át tudják ültetni, és ennek keretében képesek legyenek különböző drámás
foglalkozások vezetésére. 1. Tanítási stratégiák és tanári szerepek drámapedagógiai megközelítése 2. Szabályjátékok alkalmazása a tanórán 1. (bizalom-, közösségépítő-, önismereti játékok) 3. Szabályjátékok alkalmazása a tanórán 2. (kommunikációs-, kreativitást fejlesztő-,
koncentrációs játékok) 4. Egyéb fejlesztő játékok alkalmazása a tanórán 1. (megfigyelőkészség- és memóriafejlesztő) 5. Egyéb fejlesztő játékok alkalmazása a tanórán 2. (mozgásos, érzékelés-fejlesztő, nyelvi,
szituációs játékok) 6.
Történetek feldolgozásának általános szempontjai, szabályai 7.
Történetek feldolgozásának sajátos szempontjai és különböző módszerei 8. Mesék
dramatizálása a gyakorlatban 1. 9. Mesék
dramatizálása a gyakorlatban 2. 10.
Fikcióra épülő történetek dramatizálása a gyakorlatban 1. 11.
Fikcióra épülő történetek dramatizálása a gyakorlatban 2. 12. Valós
történetek dramatizálása a gyakorlatban 1. 13. Valós
történetek dramatizálása a gyakorlatban 2. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 1. Gabnai
Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a
drámapedagógiába. Helikon Kiadó, Bp., 2015. p. 606-622. ISBN
978-963-227-739-4 2. Neelands, Jonothan: Konvenciók. In: Kaposi László
(szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv.
Magyar Drámapedagógiai Társaság, Budapest, II. ker. Kult. Közhasznú Nonprofit
Kft. Marczibányi Téri Művelődési Központ Bp., 2013. 192 p. Jav. kiad. ISBN
978-963-8457-26-4 3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. (ford.:
SZAUDER Erik), Budapest. M. Drámaped. Társ.- Marczibányi Téri Művel. Közp.,
Budapest, 1994. 133 p. Bibliogr. 133. p. ISBN:963 8457 05 8 4. 1. Bolton, Gavin: A tanítási
dráma elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 112 p.
ISBN: 963-8457-04-X Ajánlott
irodalom: 1. Tölgyessy Zsuzsanna:
Drámapedagógia elmélete és gyakorlata. PPKE BTK, Esztergom, 2018. 102. p. ISBN 978-963-308-324-6 2. Montágh Imre: Figyelem vagy fegyelem?!, Holnap, Bp.,
1996. ISBN 963-346-146-4 3. Réthy Endréné: A tanítás - tanulási folyamat motivációs lehetőségeinek elemzése.
Akadémiai, Bp., 1988. ISBN 963 05 4749 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A drámapedagógia eszköztárának
aktív ismerete, a különböző páros és csoportos munkaformák kiválasztása és
alkalmazása. A drámás, színjátékos ismeretek
gyakorlati alkalmazása. b) képessége Játszani
tudáshoz szükséges képességek (figyelem, motiváció, flow, ön- és társismeret,
önbizalom, önreflexió, magabiztosság, közösségépítés, problémamegoldás)
folyamatos szinten tartása. c) attitűdje Magabiztosabbak
lesznek a feladatok elvégzésében és a kommunikációban. Kezdeményezőképességük
és vállalkozó szellemük növekszik. |