Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: A hallgatók sokoldalúan megismerjék a drámapedagógiát mint pedagógiai
módszert és feldolgozzák a különböző drámajáték-típusok pedagógiai
aspektusait, különös tekintettel a diákok kreativitásának és
kommunikációjának fejlesztése érdekében. A hallgatók ismereteket szerezzenek
az életkori sajátosságokhoz
kapcsolódó drámapedagógiai tevékenységekről. A tantárgy célja továbbá, hogy a drámapedagógia elméletét a gyakorlatba
is át tudják ültetni, és ennek keretében képesek legyenek különböző drámás
foglalkozások vezetésére. 1. Drámajátékok megjelenése különböző iskolatípusok tantárgyi
tanterveiben 2. Drámajátékok szerepe és alkalmazása különböző iskolai nevelési
helyzetekben 3. Drámajátékok szerepe és alkalmazása különböző iskolán kívüli nevelési
helyzetekben 4. Drámajátékok alkalmazása az alsó tagozaton 5. Drámajátékok alkalmazása az 5–6. évfolyamon 6. Drámajátékok alkalmazása a 7–8. évfolyamon 7. Drámajátékok alkalmazása a 9–10. évfolyamon 8. Drámajátékok alkalmazása az érettségire való felkészítésben 1. 9. Drámajátékok alkalmazása az érettségire való felkészítésben 2. 10. Drámajátékok az alapfokú művészetoktatás előképző szakaszában 11. Dráma- és színjátékok az alapfokú művészetoktatás alapozó évfolyamain 12. Dráma- és színjátékok az alapfokú művészetoktatás továbbképző
szakaszában 13. Drámajátékok a hátrányos helyzetű tanulóknál |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező
irodalom: 110/2012.
(VI. 4.) Korm. Rendelet A Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és
alkalmazásáról. Művészetek műveltségterület, Dráma és tánc. 51/2012.
(XII. 21.) számú EMMI Rendelet A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának
rendjéről. Dráma és tánc tantervei. 19/2016.
(VIII. 23.) EMMI rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről
szóló 40/2002. (V.24.) OM rendelet módosításáról. Dráma és tánc. 3/2011.
(I. 26.) NEFMI rendelet Az alapfokú művészetoktatás követelményei és tantervi
programjának bevezetéséről és kiadásáról szóló 27/1998. (VI. 10.) MKM
rendelet módosításáról Ajánlott
irodalom: 1. Gabnai Katalin: Drámajátékok. Bevezetés a
drámapedagógiába. Helikon Kiadó, Bp., 2015. p. 606-622. ISBN
978-963-227-739-4 2. Neelands, Jonothan: Konvenciók. In: Kaposi László
(szerk.): Drámapedagógiai olvasókönyv.
Magyar Drámapedagógiai Társaság, Budapest, II. ker. Kult. Közhasznú Nonprofit
Kft. Marczibányi Téri Művelődési Központ Bp., 2013. 192 p. Jav. kiad. ISBN
978-963-8457-26-4 3. Neelands, Jonothan: Dráma a tanulás szolgálatában. (ford.:
SZAUDER Erik), Budapest. M. Drámaped. Társ.- Marczibányi Téri Művel. Közp.,
Budapest, 1994. 133 p. Bibliogr. 133. p. ISBN:963 8457 05 8 4. Bolton, Gavin: A tanítási dráma
elmélete. Budapest, Marczibányi Téri Művelődési Központ, 1993. 112 p. ISBN
963-8457-04-X |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása A drámapedagógia tartalmi
szabályzóinak feldolgozása, a drámajátékok eszköztárának aktív ismerete, a
különböző életkorokhoz és nevelési szituációkhoz kapcsolódó munkaformák
kiválasztása és alkalmazása. A drámajátékos, színjátékos
elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazása. b) képessége Játszani
tudáshoz szükséges képességek (figyelem, motiváció, flow, ön- és társismeret,
önbizalom, önreflexió, magabiztosság, közösségépítés, problémamegoldás)
folyamatos szinten tartása. Alapvető
tréning- és foglalkozásvezetői ismeretek kialakítása. c) attitűdje Magabiztosabbak
lesznek a feladatok elvégzésében és a kommunikációban. Kezdeményezőképességük
és vállalkozó szellemük növekszik. |