Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja megismertetni a hallgatókkal az e-business alapvető formáit és típusait, a szervezési- és informatikai-háttér funkciókat, az e-üzletvitel szereplőinek, a társadalom különféle szegmenseinek feladatait, továbbá áttekintést adni az e-üzletviteli eszközök és módszerek gyakorlati alkalmazásáról.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
Az előadások során számos digitális üzleti modell kerül bemutatásra illetve összehasonlításra, relatív előnyeik és hátrányaik elemzésén keresztül. Ennek keretében a az üzleti modellek építéséhez és az üzleti tervezés folyamatához kapcsolódó alapvető fogalmai is bemutatásra kerülnek.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A gyakorlati órák során a fenti ismereteket felhasználva a hallgatók egy új digitális terméket vagy szolgáltatást terveznek meg. Ezután egy olyan vállalkozás üzleti tervét dolgozzák ki, amely képes ezt a terméket vagy szolgáltatást piacra vinni.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bányai Edit –Novák Péter (szerk.) (2011): Online üzlet és marketing. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 9789630589864
Hatályos jogszabályok az Elektronikus kereskedelemről, Adatvédelem és információszabadságról, valamint a Termék-felelősségről. www.magyarorszag.hu (jogszabálykereső)
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Talyigás J. és Mojzes I. (szerk.): Az új gazdaság útikönyve: az elektronikus kereskedelem. Műegyetemi Kiadó, 2004. ISBN 963420804
Mojzes I. (szerk.): Az infokommunikációs technikák és az ember. Műegyetemi Kiadó, 2004. ISBN 9634208169
Hosszú G.: Az internetes kommunikáció informatikai alapjai. Novella Kiadó, 2005. ISBN 9639442518
S. Nagy K., Szakadát I.(szerk.): Média és társadalom. Műegyetemi Kiadó, 2006. ISBN 9789634208891
Dave Chaffey: E-business and E-commerce Management Book http://www.davechaffey.com/E-business
European e-business watch http://www.ebusiness-watch.org/
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy bemutatja az e-business rendszerek alapjait, működési elveit és a hagyományos üzleti modellektől való eltéréseket. Ez hozzájárul a hallgatók azon képességéhez, hogy eligazodjanak az online piacterek, platformgazdaságok és digitális szolgáltatások világában. A kurzus során a hallgatók képesek lesznek különböző e-business modellek (B2C, B2B, C2C, G2C) megkülönböztetésére, elemzésére és értékelésére, valamint az azokhoz kapcsolódó stratégiák tervezésére. Ez fejleszti a hallgatók rendszerszintű és stratégiai gondolkodását. A tárgy különös hangsúlyt fektet arra, hogyan használhatók az információs rendszerek (pl. CRM, ERP, webshop, digitális fizetési rendszerek) az üzleti hatékonyság növelésére. A hallgatók megtanulják az IT és az üzleti folyamatok integrált kezelését. A tantárgy részeként a hallgatók megismerik az online marketing, digitális értékesítés és ügyfélkapcsolat-kezelés alapjait is, melyek kulcsfontosságúak az e-business működtetésében. A hallgatók betekintést kapnak az adatvezérelt működés alapjaiba, valamint a digitális térben felmerülő kockázatokba (pl. adatbiztonság, online csalás, jogi megfelelés), ami elősegíti a tudatos, felelős és jogilag megalapozott döntéshozatalt.