Tantárgy adatlapja
A tárgy célja:
A hallgatók rendelkezzenek a felnőtt és gyermeki szervezet felépítésének és működésének alapos ismeretével, és ismereteik megalapozzák a 6–10 éves gyermekek oktatási-nevelési feladatainak ellátását a tanítási órán és az iskolán kívüli egészségtudatos magatartás alakítása terén. Tájékozottak legyenek az egészségfejlesztés elvi és gyakorlati kérdéseiben, az egészséges életmód szokásainak alakításában, ismerjék a nevelő-oktató munka általános és az egyes tantárgyak speciális egészségügyi kérdéseit. Alapvető elsősegély-nyújtási és járványtani ismeretek elsajátíttatása és begyakorlása.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Donáth Tibor: Anatómia – élettan. Medicina, Bp. 2008. (9. kiadás) ISBN 978 963 226 1 32 4
Barabás Katalin (szerk.): Egészségfejlesztés. Alapismeretek pedagógusok számára. Medicina, Bp. 2006. ISBN 963 226 0 34 0
Ewles-Simnett: Egészségfejlesztés - Gyakorlati útmutató Medicina Bp. 1999. ISBN 963 242 5 54 5
Pápai Tibor: Elsősegélynyújtás. Műszaki könyvkiadó, Bp. 2010. ISBN 978 963 1660 51 7
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri az emberi szervezet felépítését, és működését.
Ismeri az egészség fogalmát, az egészséget meghatározó tényezőket, az egészséges életmód alapelemeit.
Ismeri a legjellemzőbb gyermekkori betegségeket, és ezek prevenciójának lehetőségeit.
Ismeri a 6-12 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztését célzó iskolai tevékenységek és pedagógiai eljárások elméleti hátterét és gyakorlati alkalmazását.
Ismeri az elsősegélynyújtás alapjait.
b) képességei
Az iskolai nevelés módszereit és napirendjét úgy alakítja, hogy azzal a 6-12 éves gyermekek teljes körű egészségfejlesztését valósítja meg.