Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Egészségnevelés és környezeti nevelés az óvodában
Tárgy kódja: BBLOP01000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Kissné Csorba Erika
Tárgyleírás:

A hallgató ismerje meg az emberi szervezet felépítését és működését a sejtektől a szervrendszerekig. Ismertetni a gyermeki szervezet fejlődésére jellemző specifikumokat, és az ebből adódó életmódbeli eltéréseket és szükségleteket. A hallgató megismertetése az egészségmegőrzés egyéni, társadalmi és intézményes biztosításának lehetőségeivel és módjaival. Az egészség, mint komplex fogalom, a pozitív egészség fogalmának értelmezése. Az életmód alapvető kérdéseinek megvilágítása, és az aktuálisan felvetődő kérdések megválaszolása. Alapvető elsősegély-nyújtási és járványtani ismeretek elsajátíttatása és begyakorlása.

Olyan környezettudat kialakítása, amely felkészíti a hallgatókat a környezettel való tudatos együttélésre, a környezetbarát életvitelre, és annak közvetítésére.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

DONÁTH Tibor, Anatómia – élettan, Budapest, Medicina, ISBN 978-963-226-132-4

BARABÁS Katalin (szerk.), Egészségfejlesztés: alapismeretek pedagógusok számára, Budapest, Medicina, 2006. ISBN 963-226-034-0

PÁPAI Tibor, Elsősegélynyújtás, Budapest, Műszaki, 2010. ISBN 978-963-16-6051-7

LÜKŐ István, Környezetpedagógia: bevezetés a környezeti nevelés pedagógiai és társadalmi kérdéseibe, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003. ISBN 963-19-3376-8

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri az óvodai nevelésben alkalmazható tervezés különböző szintjeit, a tervezés elméletét és módszertanát, az egyes szintek összefüggéseit, sajátosságait.

Tisztában van a játéktevékenység gyermeki fejlődésben betöltött meghatározó szerepével.

Tisztában van a biomechanikailag helyes testtartást kialakító és fenntartó speciális tartáskorrekció elméleti és gyakorlati ismereteivel.

Érti az összefüggést a 3–7 éves gyermek fejlődését meghatározó spontán és tervszerű környezeti hatásrendszer, a direkt és indirekt nevelési módszerek, valamint az óvodai nevelés tevékenységi formáiban megvalósuló tanulási folyamatok között.

Értelmezni tudja a gyermeki fejlődés szociokulturális beágyazottságát és annak hatását a pedagógiai folyamatra. Tisztában van a hátrányos helyzet komponenseivel és determinánsaival.

Ismeri saját szakterületén, illetve intézménytípusában a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai lehetőségeit.

b) képességei

Pedagógiai, pszichológiai, társadalomismereti és módszertani ismereteit az óvodai nevelés pedagógiai gyakorlatában adaptív módon, a gyermek és a gyermekcsoport életkori jellemzőit, valamint a gyermekek egyéni sajátosságait figyelembe véve alkalmazza.

Megfigyeli, feltérképezi és rögzíti a 3–7 éves gyermek személyiségének, képességstruktúrájának sajátosságait és a gyermeket körülvevő családi közeg szociokulturális meghatározóit, képes az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követésére.

Adaptív módon épít a 3–7 éves gyermekek eltérő személyiségére, előzetes tapasztalataira, tudására, kompetenciáira, életkori sajátosságaira.

Támogatja a 3–7 éves gyermek személyiségének harmonikus kibontakoztatását, a testi, a szociális és az értelmi képességek egyéni és életkorspecifikus alakítását.

Tevékenységében képes a fenntarthatóságra nevelés elveinek érvényesítésére.

c) attitűdje

Elkötelezett a 3–7 éves gyermek és a gyermekcsoport tapasztalatainak, ismereteinek rendszerezését és bővítését elősegítő stratégiák, módszerek, tevékenységek megválasztása és a támogató környezet kialakítása iránt.

Elfogadja, hogy az óvodai nevelés gyermek-, játék- és tevékenységközpontú, befogadó, az óvodai nevelésben alkalmazott pedagógiai hatásoknak a gyermek személyiségéhez kell igazodniuk.

Nyitott az újabb hazai és nemzetközi neveléstudományi kutatási eredmények, a módszertani innovációk és az információs és kommunikációs technológiák kínálta lehetőségek megismerésére és alkalmazására.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget vállal a rábízott 3–7 éves gyermekekért, a gyermekcsoportért, a nevelési intézményben végzett tevékenységéért.

Hatáskörében felelősséget vállal a 3–7 éves gyerekek teljes körű egészségfejlesztéséért.

Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.

Felelősséget vállal az óvodai nevelési folyamat tervezése során hozott döntéseiért és pedagógiai tevékenységének következményeiért.

Hatáskörében felelősséget vállal a gyermekek fenntartható fejlődésre irányuló magatartásának tudatos formálásáért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

óvodapedagógus BALP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BALP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt