Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: Az iskolai testnevelés tradicionális sportágai mellett a helyi körülményekhez (létesítmény, egyesületek) mérten különböző szabadidős és rekreációs sportok megismerése, kipróbálása. A hallgatók ismerjék meg a rekreáció fogalmát, formáit, a fizikai és sportrekreáció típusait. Olyan szabadidős, sport és fizikai rekreációs tevékenységek elsajátítása, melyek az iskolai körülmények között megvalósíthatóak. A hallgatók felkészítése az egészséges életmód kialakítását segítő fizikai aktivitások megszervezésére, melyek a jó közérzet kialakítását, a betegségek megelőzését, a stressz oldását és az aktív pihenést szolgálják.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kovács Tamás Attila (2004): A rekreáció elmélete és módszertana, Fitnesz Akadémia, Budapest.
Rétsági Erzsébet, H. Ekler Judit, Nádori László, Woth Péter, Gáspár Mihály, Gáldi Gábor, Szegnerné Dancs Henriette (2011): Sportelméleti ismeretek. Dialóg Campus Kiadó, Pécs.
Ajánlott irodalom:
Szabó József (2004): Rekreáció, JGYF Kiadó, Szeged
Csányi Tamás – Kovács Katalin – Boronyai Zoltán (2014): Alternatív játékok a mindennapos testneveléshez, testmozgáshoz. Testnevelés Módszertani Könyvek (Csányi Tamás főszerk.) Magyar Diáksport Szövetség, Budapest.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató ismerje: A szabadidősport lényegét a rekreáció fogalmát, terminológiáját.
Különféle rétegek és csoportok rekreációját, különös tekintettel az iskoláskorúak rekreációjára.
Sportrekreáció mozgásanyagát, úgymint: ütős sportágak, gördülő sportok, fal-és sziklamászás, firizbi játékok, táncos mozgásformák.
b) képességei
A hallgató rendelkezzen: A szabadidős mozgásos tevékenységek elméleti háttér ismeretének alkalmazási képességével. A rekreációs tevékenységek, különösen a sportrekreáció adaptív alkalmazási képességével.