Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy szakmai-oktatási célja az, hogy az egyedi projektek tervezésében és teljesítésében alkalmazható alapvető projektvezetési eszközöket megismertesse a hallgatókkal, és elősegítse az elsajátított eszközrendszer alkalmazási készségének kialakulását.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A projektek és a szervezeti stratégia kapcsolata.
A sikerkritériumok és a projektvezetés mesterségének kapcsolata.
A létrehozandó projekteredmény megfogalmazása.
A projektben érintett érdekcsoportok értékelése.
A projekt teljesítési folyamatának tervezése (idő-, erőforrás- és költségtervezés).
A projektkockázatok értékelése.
A projektszervezeti megoldások.
A projektkontroll
A projektzárás.
A projektdokumentumok.
A projektvezetési eljárások.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Görög Mihály (2008): Projektvezetés. Aula Kiadó, Budapest. ISBN 9789639698499
Blaskovics Bálint, Kádár Zsombor, Bognár Norbert: Projektajánlatok menedzselése. Akadémiai Kiadó, 2023. ISBN 9789634549390
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Clements, J. P. – Gido, J. (2006): Effective Project Management. Thomson, Intl. ISBN 0324638523
Cserháti Gabriella: Projektmenedzsment a K+F+I térben. Akadémiai Kiadó, 2023. ISBN 9789634548881
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A tantárgy közvetlenül támogatja a Képzési és Kimeneti Követelményekben (KKK) meghatározott kompetenciaelemek elsajátítását az alábbi, a tantárgyi tematikában szereplő tartalmakon keresztül:
Szakmai kompetenciák fejlesztése: A hallgatók konkrét gyakorlati ismereteket szereznek az egyedi projektek vezetéséhez, így például a projektcélok és eredmények világos megfogalmazását, a projektek idő-, erőforrás- és költségtervezését, projektszervezeti megoldásokat, a projektkontroll módszereit, valamint a projektzárási folyamatokat. Ezzel képessé válnak arra, hogy önállóan és eredményesen vezessenek projekteket.
Döntéshozatali kompetencia megerősítése: A hallgatók képesek lesznek stratégiai döntéseket hozni, különösen a projektek sikerkritériumainak meghatározása, az érdekcsoportok értékelése, illetve a projektkockázatok felmérése és kezelése során. Ezeket a készségeket a gyakorlati feladatok és esettanulmányok megoldása révén sajátítják el.
Problémafeltárási és -megoldási készségek fejlesztése: A tantárgy keretében végzett gyakorlati munka során a hallgatók konkrét problémákon dolgoznak, amelyek során megtanulják a projektekben felmerülő akadályok azonosítását, elemzését és megoldását. Ez különösen igaz a projektkockázatok értékelésére, a projekttervezési folyamat során jelentkező nehézségekre, valamint a projekteredmények pontos meghatározására.
Kommunikációs és prezentációs készségek fejlesztése: A hallgatók rendszeres prezentációs gyakorlatok és csoportos viták segítségével fejlesztik kommunikációs készségeiket. Megtanulják világosan és hatékonyan bemutatni projektterveiket, dokumentációjukat, a projektekkel kapcsolatos eredményeket és döntési javaslatokat az érintett érdekcsoportok számára.
Együttműködési képességek erősítése: A tantárgy oktatási módszereinek központi eleme a csoportmunka, amelynek során a hallgatók aktívan részt vesznek a projektszervezeti struktúrák kialakításában, a projektkontroll feladatainak megoldásában, valamint a projektzárási tevékenységekben. Ezzel fejlesztik együttműködési készségeiket, és elsajátítják az interdiszciplináris csapatmunka, illetve az érdekcsoportokkal való hatékony együttműködés módszereit.
A tantárgy tehát a konkrét tananyaghoz kapcsolódó feladatok és esettanulmányok révén készíti fel a hallgatókat arra, hogy komplex egyedi projekteket valósítsanak meg, és hatékonyan integrálják azokat a szervezet stratégiai célkitűzéseivel.