Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Egyéni és családhangsúlyú esetmunka
Tárgy kódja: BBLCP10900
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Kalla Éva
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja:

Bevezesse a hallgatókat a segítő munka módszertanába. A különböző cselekvési elvek és eljárások bemutatása. Az egyénnel és családdal végzett szociális munka hazai és nemzetközi fogalmának tisztázása. A különféle módszertani eljárások rendszerezése és néhány eljárás felfogásának és gyakorlatának bemutatása. A problémakezelés, a tanácsadás a terápia és az intézményi háttér összefüggéseinek vázolása.  Az egyéneket és a családokat érintő szociális munkára való felkészítés.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

TÁNCZOS Éva (szerk.), A szociális munka elmélete és gyakorlata (2), Budapest, NCSSZI, 2001. pp. 22-32., 129-154., ISBN 963-00-9216-6

HÉZSER Gábor, A krízis, In: HÉZSER Gábor, A pásztori pszichológia gyakorlati kézikönyve, Budapest, Magyarországi Református Egyház. Zsinati Iroda, 1991. p. 115-140., ISBN 963-300-434-9

STANG Tünde, Szociális munka családokkal, In: KOZMA Judit (szerk.), Kézikönyv szociális munkásoknak, Budapest, 2006. p. 159-187., ISBN 963-0602-04-0

Ajánlott irodalom:

SZABÓ Lajos, Szociális esetmunka. Elméleti alapvetés, Budapest, Szociális Munka Alapítvány, 1993. ISBN 963-04-2525-4

SZABÓ Lajos, A szociális esetmunka kialakulása és elméleti hátterei, Budapest, Szociális Munka Alapítvány, 1999. ISBN 963-8403-17-9

TRINGER László, A gyógyító beszélgetés, Budapest, Medicina, 2007. ISBN 963-242-935-4

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.

Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.

Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.

Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.

Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.

b) képességei

Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.

Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.

Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.

Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.

c) attitűdje

Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.

Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.

Egyéni munkájában reális önismerettel, önért&eacu

te;keléssel rendelkezik, önmagát kritikusan szemléli.

d) autonómiája és felelőssége

Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.

Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociálpedagógia BALT-VSZP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 7 félév BTK
szechenyi-img-alt