Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
Bevezesse a hallgatókat a segítő munka módszertanába. A különböző cselekvési elvek és eljárások bemutatása. Az egyénnel és családdal végzett szociális munka hazai és nemzetközi fogalmának tisztázása. A különféle módszertani eljárások rendszerezése és néhány eljárás felfogásának és gyakorlatának bemutatása. A problémakezelés, a tanácsadás a terápia és az intézményi háttér összefüggéseinek vázolása. Az egyéneket és a családokat érintő szociális munkára való felkészítés.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
TÁNCZOS Éva (szerk.), A szociális munka elmélete és gyakorlata (2), Budapest, NCSSZI, 2001. pp. 22-32., 129-154., ISBN 963-00-9216-6
HÉZSER Gábor, A krízis, In: HÉZSER Gábor, A pásztori pszichológia gyakorlati kézikönyve, Budapest, Magyarországi Református Egyház. Zsinati Iroda, 1991. p. 115-140., ISBN 963-300-434-9
STANG Tünde, Szociális munka családokkal, In: KOZMA Judit (szerk.), Kézikönyv szociális munkásoknak, Budapest, 2006. p. 159-187., ISBN 963-0602-04-0
Ajánlott irodalom:
SZABÓ Lajos, Szociális esetmunka. Elméleti alapvetés, Budapest, Szociális Munka Alapítvány, 1993. ISBN 963-04-2525-4
SZABÓ Lajos, A szociális esetmunka kialakulása és elméleti hátterei, Budapest, Szociális Munka Alapítvány, 1999. ISBN 963-8403-17-9
TRINGER László, A gyógyító beszélgetés, Budapest, Medicina, 2007. ISBN 963-242-935-4
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges ismeretszerzés módjait és a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
Ismeri a szociális, a gyermekjóléti, a gyermekvédelmi, a nevelési intézmények működését, azok jogi szabályozását.
Módszertani tudással rendelkezik, átlátja a szociális szakma innovációjának lehetőségeit.
b) képességei
Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociálpedagógia célcsoportjai szocializációjának, személyiségfejlődésének sajátosságait, törvényszerűségeit átfogóan elemezni.
Képes az egyének, családok, csoportok, közösségek jog- és érdekérvényesítő képességének fejlesztésére.
c) attitűdje
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Emberi kapcsolataiban humánus és etikus magatartású, szakmai feladatainak ellátása során a szociális munka etikai kódexét betartja.
Egyéni munkájában reális önismerettel, önért&eacu
te;keléssel rendelkezik, önmagát kritikusan szemléli.
d) autonómiája és felelőssége
Képviseli a szociálpedagógia módszereit, ismereteit. Adekvát esetben felelősségteljesen képviseli szakmai szervezeti egységét.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.